1397/4/14 8578

برخلاف تغییر سبک زندگی در جهان امروز که می‌تواند به فرورفتن انسان‌ها در دلهره و اضطراب بیانجامند، گیاهان دارویی یک گزینه عالی برای زمان‌هایی هستند که شما درگیر یک بحران بزرگ روانی گشته‌اید. در ادامه به ۵ گیاه دارویی اشاره خواهیم کرد که می‌توانند در کاهش تنش‌ها و تخفیف اضطراب موثر باشند.

۵ گیاه دارویی برای درمان اضطراب


اضطراب به هیچ وجه مسئله‌ی ساده‌ای نیست! من هیچگاه خودم را به عنوان یک فرد مضطرب نمی‌شناختم تا آنکه به همراه همسرم تصمیم به خرید یک خانه گرفتیم. مانند برنامه‌ریزی برای ازدواج و یا بچه‌دار شدن، خرید یک خانه هم می‌تواند آرام و خونسردترین افراد را نیز بدل به یک فرد دلواپس و سرگشته کند. بعد از ماه‌ها دست‌و‌پنجه نرم کردن با مشکل کم‌خوابی و استرس و نگرانی بابت از دست دادن فرصت‌های مناسب خرید منزل، تصمیم گرفتم که چاره‌ای برای این مشکلم بیاندیشم.

 

مشغول به کار شدن، کم‌کردن مصرف شکر و اجتناب از اخبار، کمک زیادی به من کرد،‌ اما بعدا یکی از دوستان به من پیشنهاد نمود که دمنوش بابونه را به منظور کاهش اضطرابم امتحان کنم. در طول قرن‌ها گیاهان خاصی برای تسکین تنش های عصبی، آرام کردن ذهن و کاهش اضطراب مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند. و برخلاف تغییراتی که در سبک زندگی ما در جهان امروز رخ داده و می‌توانند در فرورفتن انسان‌ها در دلهره و اضطراب نقش داشته باشند، گیاهان دارویی یک گزینه عالی برای زمان‌هایی هستند که شما درگیر یک بحران بزرگ روانی گشته‌اید. در ادامه به ۵ گیاه دارویی اشاره خواهیم کرد که می‌توانند در کاهش تنش‌ها و تخفیف اضطراب موثر باشند.

 

بابونه

گیاه بابونه برای صدها سال، هم به عنوان یک منبع غذایی و هم به عنوان گیاهی دارویی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این گیاه علاوه بر اینکه برای تقویت و تمدد اعصاب و تندرستی مفید است، همچنین برای درمان مسائل حادی چون اضطراب، افسردگی و بی‌خوابی استفاده می‌شود. از آنجایی که تا حدودی خواب‌آور می‌باشد، می‌توان آنرا به صورت دمنوش قبل از به رخت‌خواب رفتن نوشید؛ مصرف بابوبه باعث می‌شود هنگام خوابیدن احساس آرامش کنید و مانند بعضی داروهای خواب‌آور موجب خواب‌آلودگی شدید و یا گیجی نخواهد شد.

 

اسطوخدوس

اسطوخدوس یکی از گیاهانی است که اثرات آن برای کاهش اضطراب مورد مطالعه فراوان قرار گرفته است. این گیاه به عنوان ترمیم‌کننده سیستم عصبی شناخته می‌شود که می‌تواند برای درمان نگرانی، تنش، بدخلقی و حملات عصبی کمک‌کننده باشد، مخصوصا زمانی که خشک شده و یا بصورت روغن مورد مصرف قرار گیرد. اگر شما از بی‌خوابی رنج می‌برید، شب‌ها یک کیسه‌ی کوچک از اسطوخودوس خشک شده را زیر بالش خود قرار دهید. یا برای رفع اضطراب، فضای خانه‌ی خود را در طول روز با عصاره‌ی روغنی آن معطر کنید.

 

 

بادرنجبویه

بادرنجبویه یک گیاه آرام بخش است که متعلق به خانواده نعنا می‌باشد. مشخص شده است که می‌تواند موجب کاهش کورتیزول و ایجاد آرامش و تمدد اعصاب در بدن بشود بدون آنکه لزوما مصرف آن به خواب‌آلودگی بیانجامد. ضمن آنکه این گیاه دارویی به افزایش شادابی و کاهش اضطراب هم کمک می‌کند. تهیه‌ی دم‌کرده‌ی بادرنجبویه کار مشکلی نمی‌باشد. تنها کافی است یک قاشق غذاخوری از خشک شده‌ی بادرنجبویه و یا دو قاشق از برگ‌های تازه‌ی آن را به حدود نیم‌ لیتر آب اضافه نمایید، سپس ۱۰ دقیقه منتظر مانده و بعد آنرا قبل از نوشیدن فشار دهید.

 

 

سنبل الطیب

عموما به صورت دمنوش در شب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. سنبل الطیب طی مدتهای مدیدی به منظور درمان کم‌خوابی مورد استفاده بوده است. اما این تنها فایده آن نمی‌باشد. سنبل الطیب به صورت طبیعی به بهبود اضطراب، فشار خون و کاهش کلسترول خون کمک می‌کند. به مانند فرم طبیعی والیم (دیازپام)، خاصیت ضد اضطراب سنبل الطیب از توانایی آن برای افزایش «گاما آمینوبوتیریک اسید» (GABA) در مغز ریشه می‌گیرد. این گیاه را به صورت کپسول تهیه کنید و یا دمنوش آن را که با گیاهان آرام‌بخش دیگر ترکیب شده بیابید.

 

 

آشواگاندها (جینسنگ هندی)

آشواگاندها را به منظور تنظیم هورمون‌های بدن به صورت طبیعی توصیه می‌نمایند. اما مشخص شده که این گیاه یک آداپتوژن قوی نیز می‌باشد که می‌تواند به کنترل استرس به ما کمک کند. در سال ۲۰۰۹ یک مطالعه نشان داد که آشواگاندها حدود ۵۰درصد موثر تر از درمان اضطراب به‌وسیله‌ی روان‌درمانی یا دارو درمانی می‌باشد. شما احتمالا می‌توانید آنرا به صورت کپسول از داروخانه‌ها و یا عطاری‌ها تهیه کنید.

 

مقاله اختصاصی گروه تدوین محتوای اگرونیک 
استفاده از این مطلب و انتشار آن، با ذکر نام اگرونیک  و درج لینک www.agronic.ir بلامانع می باشد.

منبع
helloglow.co

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی