1396/12/2 1184

ساخته نشدن یا دوام نداشتن برند در کشور ما دلایل بسیاری دارد، اما مهم ترین دلیل آن دلایل ساختاری و زیر بنایی است، زیربنای اقتصادی، تاریخی و فرهنگی است.

کارآفرین "کندلوس":

کشاورزی معیشت محور، برند نمی‌سازد

ساخته نشدن یا دوام نداشتن برند در کشور ما دلایل بسیاری دارد، اما مهم ترین دلیل آن دلایل ساختاری و زیر بنایی است، زیربنای اقتصادی، تاریخی و فرهنگی است. علی اصغر جهانگیری، استاد دانشگاه و کارآفرین برند صنایع غذایی "کندلوس" معتقد است ساخت و دوام برند نیازمند شرایط خاصی است و زیرساخت‌هایی نیاز دارد که ما فاقد آن هستیم.

او در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری ایانا می‌گوید: ساخته نشدن برند در حوزه کشاورزی یا صنایع غذایی کشورمان را باید در این نکته جستجو کرد که کشاورزی ما همچنان معیشت محور و فقط برای سیر کردن شکم است. از زمان سلجوقیان تا به امروز نیز این تفکر تغییر نکرده است. او اضافه می‌کند: همین طرز تفکر باعث شده ما تا به امروز پیشرفتی در این زمینه حاصل نکنیم. کشوری مانند هلند با وسعتی کمتر از استان مازندران از صادرات گل سالانه ۷۴ میلیارد دلار درآمد حاصل می‌کند، اما ما چه کردیم!؟

جهانگیری با اشاره به اینکه کالاهای خاصی مانند زعفران، پسته و... توانایی برند شدن و انحصاری ماندن در جهان را داشتند، می‌گوید: هیچ اندیشه و تفکری در این مورد تغییر نکرده است که این کالای اختصاصی ایران که شهرت جهانی دارد، تبدیل به یک برند جهانی شود. او اضافه می‌کند: ایران کشوری است که ۹ اقلیم جهانی دارد و مناطق و اقلیم‌های مختلف آن به کشت و پرورش انواع گیاه اختصاص می یابد، اما با این همه امکانات ذاتی چه کرده‌ایم!؟ این موضوع نشان می‌دهد که تفکری برای ساخت و پرداخت برند در اقتصاد و جامعه ما وجود ندارد و برای به‌وجود آوردنش هم کاری نکردیم.

منبع
ایانا

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

پرونده کشت کلزا در کرمانشاه با 2295 هکتار بسته شد

راهی برای مقابله بهتر برنج با علف‌های هرز

برداشت ۲ هزار تُن «بِه» در نطنز

تخصیص ۳۶۰ هکتار از اراضی دیم تویسرکان به کشت گیاهان دارویی

الگوی کشت بین عرضه و تقاضای محصولات کشاورزی همخوانی ایجاد می‌کند

۱۵ هکتار گلرنگ در لاشار کشت شد

یک تیر و دو نشان با جذب مهندسان کشاورزی

برآورد تولید ۴۰ کیلوگرم زعفران در فامنین

آغاز کشت قراردادی گندم و جو در اراضی کشت و صنعت مغان

آغاز برداشت کنجد در آغاز برداشت کنجد در خُنجخُنج

برداشت ۶۵۰ کیلوگرم زعفران از مزارع کاشان

پیشگیری از جنگل‌ زدایی با نوآوری

توزیع بیش از ۴۱ هزار تن کود شیمیایی بین کشت و صنعت‌های خوزستان

کشت قراردادی گندم در ۱۵ هزار هکتار از اراضی بوشهر

برداشت ۶۴۰ تن چای ترش در سیستان و بلوچستان

برداشت زیتون در ۷۰ درصد از باغات گیلان

کشت زیتون مقاوم به کم‌آبی در پژوهشگاه ژنتیک

پیش بینی برداشت ۴۴ هزار تن ذرت علوفه‌ای از مزارع سمنان

افزایش ۲ برابری تولید زیتون

توسعه کشاورزی در اراضی شیب‌دار آری یا خیر؟

کشت فراسرزمینی؛ فرصت یا تهدید؟

۱۴۱ واحد گلخانه خانگی در منطقه سیستان احداث می‌شود

آغاز برداشت محصولات گلخانه ای در جنوب استان کرمان

تولید زعفران و اشتغال بیش از ۱۰ هزار نفر در تایباد

۶۲۹ هزار هکتار از اراضی خوزستان به زیر کشت پاییزه می‌رود

اگرونیک در شبکه های اجتماعی