ساخته نشدن یا دوام نداشتن برند در کشور ما دلایل بسیاری دارد، اما مهم ترین دلیل آن دلایل ساختاری و زیر بنایی است، زیربنای اقتصادی، تاریخی و فرهنگی است. علی اصغر جهانگیری، استاد دانشگاه و کارآفرین برند صنایع غذایی "کندلوس" معتقد است ساخت و دوام برند نیازمند شرایط خاصی است و زیرساختهایی نیاز دارد که ما فاقد آن هستیم.
او در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری ایانا میگوید: ساخته نشدن برند در حوزه کشاورزی یا صنایع غذایی کشورمان را باید در این نکته جستجو کرد که کشاورزی ما همچنان معیشت محور و فقط برای سیر کردن شکم است. از زمان سلجوقیان تا به امروز نیز این تفکر تغییر نکرده است. او اضافه میکند: همین طرز تفکر باعث شده ما تا به امروز پیشرفتی در این زمینه حاصل نکنیم. کشوری مانند هلند با وسعتی کمتر از استان مازندران از صادرات گل سالانه ۷۴ میلیارد دلار درآمد حاصل میکند، اما ما چه کردیم!؟
جهانگیری با اشاره به اینکه کالاهای خاصی مانند زعفران، پسته و... توانایی برند شدن و انحصاری ماندن در جهان را داشتند، میگوید: هیچ اندیشه و تفکری در این مورد تغییر نکرده است که این کالای اختصاصی ایران که شهرت جهانی دارد، تبدیل به یک برند جهانی شود. او اضافه میکند: ایران کشوری است که ۹ اقلیم جهانی دارد و مناطق و اقلیمهای مختلف آن به کشت و پرورش انواع گیاه اختصاص می یابد، اما با این همه امکانات ذاتی چه کردهایم!؟ این موضوع نشان میدهد که تفکری برای ساخت و پرداخت برند در اقتصاد و جامعه ما وجود ندارد و برای بهوجود آوردنش هم کاری نکردیم.