1396/12/2 953

ساخته نشدن یا دوام نداشتن برند در کشور ما دلایل بسیاری دارد، اما مهم ترین دلیل آن دلایل ساختاری و زیر بنایی است، زیربنای اقتصادی، تاریخی و فرهنگی است.

کارآفرین "کندلوس":

کشاورزی معیشت محور، برند نمی‌سازد

ساخته نشدن یا دوام نداشتن برند در کشور ما دلایل بسیاری دارد، اما مهم ترین دلیل آن دلایل ساختاری و زیر بنایی است، زیربنای اقتصادی، تاریخی و فرهنگی است. علی اصغر جهانگیری، استاد دانشگاه و کارآفرین برند صنایع غذایی "کندلوس" معتقد است ساخت و دوام برند نیازمند شرایط خاصی است و زیرساخت‌هایی نیاز دارد که ما فاقد آن هستیم.

او در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری ایانا می‌گوید: ساخته نشدن برند در حوزه کشاورزی یا صنایع غذایی کشورمان را باید در این نکته جستجو کرد که کشاورزی ما همچنان معیشت محور و فقط برای سیر کردن شکم است. از زمان سلجوقیان تا به امروز نیز این تفکر تغییر نکرده است. او اضافه می‌کند: همین طرز تفکر باعث شده ما تا به امروز پیشرفتی در این زمینه حاصل نکنیم. کشوری مانند هلند با وسعتی کمتر از استان مازندران از صادرات گل سالانه ۷۴ میلیارد دلار درآمد حاصل می‌کند، اما ما چه کردیم!؟

جهانگیری با اشاره به اینکه کالاهای خاصی مانند زعفران، پسته و... توانایی برند شدن و انحصاری ماندن در جهان را داشتند، می‌گوید: هیچ اندیشه و تفکری در این مورد تغییر نکرده است که این کالای اختصاصی ایران که شهرت جهانی دارد، تبدیل به یک برند جهانی شود. او اضافه می‌کند: ایران کشوری است که ۹ اقلیم جهانی دارد و مناطق و اقلیم‌های مختلف آن به کشت و پرورش انواع گیاه اختصاص می یابد، اما با این همه امکانات ذاتی چه کرده‌ایم!؟ این موضوع نشان می‌دهد که تفکری برای ساخت و پرداخت برند در اقتصاد و جامعه ما وجود ندارد و برای به‌وجود آوردنش هم کاری نکردیم.

منبع
ایانا

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

افزایش ۷ برابری مصرف کودهای فسفاته و پتاسه در کشور

پیش‌بینی برداشت ۷۰۰ تن گل‌محمدی در همدان

تولید سیستم آبیاری هوشمند برای حل مشکلات حوزه کشاورزی

نشاء مکانیزه برنج در ۴۵ درصد از شالیزارهای گیلان

توسعه سیستم های کشاورزی با تاکید بر نظام دانش و اطلاعات کشاورزی

"مزرعه زعفران شاهرود" مزرعه نوآور کشوری شد

آغاز برداشت زردآلو در سیستان و بلوچستان

راه‌اندازی بزرگترین نهالستان کشور در کشت و صنعت مغان

سیب پاک بدون باقیمانده سم و کود در مقیاس انبوه تولید شد

احداث ۵ شهرک گلخانه‌ای در گیلان

توسعه حوزه بذر و نهال با ایده‌های نوآورانه

توزیع نهال رایگان جهت اجرای پروژه‌های احیایی در جنوب کرمان

کشت مکانیزه ۱۰۰ درصد مزارع ذرت علوفه‌ای در تایباد

افتتاح و بهره برداری ۲ واحد فرآوری سیب زمینی در همدان

60 درصد کشت برنج مازندران به شکل مکانیزه است

آغاز برداشت مزارع گندم و کلزا در جیرفت

افزایش تولید و فروش بهار نارنج در گیلان

پیش بینی حدود ۲۰۰۰ تن تولید کلزا در خراسان شمالی

صرفه‌جویی ۱۰ میلیون مترمکعبی آب در کشاورزی یزد

گسترش کشت‌های گلخانه‌ای در نهاوند برای مقابله با خشک‌سالی

توسعه کشت گیاهان دارویی در خراسان شمالی با توزیع نهاده های ارزان قیمت

برآورد کشت ۲۶ هزار هکتار ذرت‌دانه‌ای در کرمانشاه

راه‌های رسیدن به کشاورزی تجاری چیست؟

4000 هکتار از مزارع کرمانشاه زیر کشت گیاهان دارویی رفته است

برداشت کلزا در جنوب کرمان آغاز شد

اگرونیک در شبکه های اجتماعی