1396/9/13 1793

خراسان‌جنوبی در زمینه کشت پنبه رتبه چهارم کشور را دارد

بلاتکلیفی کشاورزان در فروش طلای سفید

خراسان‌جنوبی در زمینه کشت پنبه رتبه چهارم کشور را دارد و پنبه تولیدی در استان جزو با کیفیت‌ترین پنبه‌های تولیدی کشور است. پنبه به‌علت مبادلات وسیع تجاری «طلای سفید» نام گرفته و از اهمیت اقتصادی فراوانی برخوردار است. این گیاه در تولید نخ و پارچه کاربرد زیادی دارد.

پنبه امروزه پرکاربردترین الیاف به کار رفته در صنعت پوشاک است که خراسان‌جنوبی با توجه به اینکه در زمینه کشت پنبه رتبه چهارم کشور را دارد، پنبه تولیدی در استان جزو با کیفیت‌ترین پنبه‌های تولیدی کشور است و افراد زیادی در استان برای تولید این محصول با کیفیت تلاش می‌کنند، افرادی که با وجود مشکلات فراوان اما همچنان سعی و تلاش خود را برای ادامه روند تولید پنبه در استان به کار می‌گیرند در این راستا صحبت‌هایی با پنبه‌کاران و مسئولان جهادکشاورزی داشته‌ایم که در ادامه ارائه می‌شود.

 

یک و نیم ماه از برداشت پنبه می‌گذرد، اما هنوز بلاتکلیف فروش هستیم

محمد تورانی، پنبه‌کار استان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه خراسان‌جنوبی، گفت: در سال‌های گذشته 15 تا 21 هکتار پنبه زیرکشت داشتم که امسال با توجه به کمبود آب و تغییرات آب و هوایی6 تا 8 هکتار پنبه‌ زیرکشت دارم. وی ادامه داد: امسال با توجه کمبود آب میزان برداشت پنبه از سطح اراضی که کشت کرده‌ام حدود 20 تن است در حالی که سال گذشته 25 تن برداشت کرده‌ام.

این پنبه‌کار استان افزود: میزان برداشت پنبه امسال با سال گذشته تفاوت فاحشی داشته و اگر این روند ادامه داشته باشد سال بعد میزان برداشت پنبه بسیار کاهش می‌یابد. تورانی با اشاره به مشکلات پنبه‌کاران در استان تصریح کرد: جهادکشاورزی برای خرید هر کیلو پنبه 3200 تومان قیمت‌گذاری کرده که شرکت‌های مسئول خرید پنبه، هنوز وارد خرید نشده‌اند و تعدادی که ورود پیدا کرده‌اند نیز به درستی کار خرید پنبه را انجام نمی‌دهند. وی ادامه داد: یک و نیم ماه از برداشت پنبه می‌گذرد اما هنوز بلاتکلیف فروش هستیم و تا زمانی که در زمینه فروش پنبه با مشکل مواجه باشیم به تبع آن مشکلات دیگر نیز به وجود می‌آید.

این پنبه‌کار استان اظهارکرد: بخش کشاورزی حداقل 30 درصد جامعه را درگیر کرده و افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند شغل دیگری ندارند و اگر بخش کشاورزی دچار آسیب شود جامعه نیز دچار مشکل می‌شود. تورانی گفت: در حال حاضر با توجه به وضعیت موجود بخش کشاورزی، آینده خوبی را نمی‌توان برای این بخش متصور شد به طوری که نسل جوان جامعه علاقه‌ای برای ورود به این کار ندارند.

 

جهاد کشاورزی تسهیلاتی با سود پایین به کشاورزان پرداخت کند

حسین دباغ‌زاده، دیگر پنبه‌کار استان به ایسنا گفت: هم‌اکنون 40 سال است که در زمینه تولید پنبه مشغول فعالیت هستم و اکنون 40 هکتار پنبه زیرکشت دارم که امسال پیش‌بینی می‌شود حدود 150 تن پنبه برداشت شود. وی در خصوص مشکلات پنبه‌کاران استان گفت: تامین نهاده‌ها از قبیل کودهای مفید، بذر خالص و ماشین‌آلات دچار مشکل هستیم که در نهایت در کیفیت پنبه تولیدی نیز تاثیر منفی می‌گذارد.

این پنبه‌کار استان افزود: جهادکشاورزی تاکنون آنچه که در توان داشته برای پنبه‌کاران استان انجام داده اما تسهیلاتی که به کشاورزان پرداخت می‌شود با سود بالا است که در حد توان کشاورزان نیست و برای اینکه کشاورزان بتوانند از تسهیلات پرداختی جهادکشاورزی استفاده کنند و در نهایت محصولی با کیفیت بالا تولید کنند باید جهادکشاورزی تسهیلاتی با سود پایین پرداخت کند. دباغ‌زاده گفت: با توجه به وضعیت هوا، زمین استان پنبه محصولی مناسب برای اقلیم استان است اما آنطور که باید مورد توجه واقع نشده است. وی ادامه داد: پنبه محصولی استراتژیک است و باید هزینه بیشتری برای افزایش کیفیت این محصول انجام شود.

 

بشرویه رتبه اول استانی را در زمینه تولید پنبه دارد

حسین سرچاهی، مدیرجهادکشاورزی بشرویه نیز به ایسنا گفت: سطح زیرکشت پنبه در بشرویه 3000 هکتار پنبه است که رتبه اول استانی را در زمینه تولید پنبه دارد و میانگین تولید پنبه در بشرویه 2000 کیلوگرم در هکتار و میزان 6000 تن وش در سال تولید می‌شود. وی با بیان اینکه سهم تولید پنبه در بشرویه در کشور حدود چهار درصد است، افزود: پنبه تولیدی بشرویه از لحاظ کیفیت دارای برتری منحصر به فرد است به طوری که از نظر استحکام الیاف و طول آن جزو پنبه‌های با کیفیت کشور است.

مدیرجهادکشاورزی بشرویه گفت: میزان اشتغال‌زایی پنبه در هر هکتار فقط در مراحل کاشت، داشت و برداشت 95 نفر روز است که در مجموع در کل پنبه شهرستان 285هزار نفر روز اشتغال‌زایی ایجاد می‌کند. سرچاهی اظهارکرد: کشت مستقیم پنبه در سطح 1200 هکتار اجرا شده که در سطح کشور پیشرو است. وی افزود: میزان تولید سالیانه بذر گواهی شده پنبه حدود 500 تا 700 تن است که علاوه بر تامین بذر مورد نیاز استان به استان‌های دیگر نیز صادر می‌شود.

مدیرجهادکشاورزی بشرویه  با اشاره به اینکه 1430 نفر کشاورز پنبه کار در بشرویه مشغول فعالیت هستند، خاطرنشان کرد: زمان برداشت پنبه از نیمه مهر ماه آغاز و تا پایان دی ادامه دارد که بخشی از آن به وسیله چهار دستگاه کمباین برداشت پنبه و بخش دیگر ان توسط کارگر برداشت می‌شود.

 

پیش‌بینی برداشت بالغ بر16هزارتن پنبه از مزارع خراسان‌جنوبی

هاشم ولی‌پورمطلق، رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی به ایسنا گفت: در حال حاضر امسال سطح زیرکشت محصول پنبه 7700 هکتار است. وی با بیان اینکه برداشت پنبه در سال گذشته به میزان 15هزارو 230 تن با ارزش ریالی بالغ بر 33.5 میلیارد تومان بوده، افزود: امسال پیش‌بینی می‌شود بالغ بر16هزارتن پنبه از مزارع استان برداشت شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی، از فعالیت 2978 نفر در زمینه کشت پنبه در استان خبر داد و گفت: با توجه به اینکه شهرستان بشرویه دارای بیشترین سطح کاشت است میزان برداشت در این شهرستان بیشتر است. ولی‌پورمطلق در خصوص مشکلات پنبه‌کاران در سطح استان نیز تصریح کرد: اختصاص اراضی نامناسب با حاصلخیزی پایین به کشت این محصول، بالا بودن هزینه تولید و مشکلات مربوط به کمبود نیروی کارگری به‌ویژه در فصل برداشت، عدم وجود کارخانه دلینته بذر در استان و موانع و مشکلات مربوط به انتقال بذور به خراسان‌رضوی و افزایش هزینه‌های مربوطه از جمله مشکلات کشت پنبه در استان است.

وی ادامه داد: کاهش قیمت پنبه با توجه به حجم بالای واردات در زمان برداشت پنبه و کاهش تعرفه واردات، استمرار پدیده خشکسالی و متعاقب آن حجمی شدن چاه‌های کشاورزی و کاهش سطح کشت، بالا بودن نرخ تسهیلات بانکی، موانع مربوط به اجرای آبیاری میکرو به دلیل مشکلات مربوط به کیفیت آب و خاک و بالا بودن هزینه کاشت نشایی به دلیل نبودن دستگاه‌های کاشت نشایی از دیگر مشکلات کشت پنبه است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی اظهارکرد: تولید بذور اصلاح شده زودرس، پرداخت یارانه بذر به بذور تولیدی و توزیعی در استان، ترویج و توسعه کشت نشایی و اجرای طرح‌های نوین آبیاری از جمله اقدامات سازمان جهاد کشاورزی با مشارکت بخش خصوصی در راستای حمایت از پنبه‌کاران است. ولی‌پورمطلق با بیان اینکه درصورت عدم خرید توافقی، سازمان تعاون روستایی نسبت به خریدتضمینی اقدام می‌کند، افزود: خراسان‌جنوبی در زمینه کشت پنبه رتبه چهارم کشور را دارد. وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون 2612  هکتار به صورت مکانیزه کشت و حدود 500 هکتار به صورت مکانیزه برداشت می‌شود.

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی