نشست خبری مهدی کریمی تفرشی رئیس هیات مدیره تعاونی تولید کنندگان مواد غذایی هم صنف، عصر روز پنج شنبه در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع کشاورزی و مواد غذایی «ایران آگروفود 2017» برگزار شد. کریمی تفرشی در ابتدای نشست در خصوص صنعت مواد غذایی در ایران عنوان کرد: صنعت غذا در ایران خصوصی ترین صنعت است ودولت باید نقش خودش را در این صنعت کاهش دهد و سهم اختیارات بیشتری برای بخش خصوصی قائل شود، چرا که هر بخش خصوصی نقش بیشتری داشته آن صنعت موفقتر بوده است.
وی در ادامه افزود: در سال های اخیر نیز کالاهایی ایرانی از نظر کمی و کیفی نیز پیشرفت کرده اند. در شرایط کنونی می توانیم از مردم انتظار داشته باشیم تا از تولید ملی حمایت کنند. کریمی تفرشی خاطرنشان کرد: قیمت مصرف کننده فقط در ایران روی کالا درج می شود پیشنهاد ما به وزارت صنعت، معدن و تجارت این است قیمت مصرف کننده بر روی کالا حذف و از طریق بازرسی اتحادیه ها، انجمن ها و تشکل ها، کنترل قیمت ها اعمال شود که این امر در دراز مدت به نفع مصرف کننده خواهد بود.
وی با اشاره به این که حضور تعاونی ها و سازمان های مردم نهاد فعال در صنایع غذایی فعال تر و جدی تر شده و این حضور را به استمرار می توان مشاهده کرد، گفت: پیش بینی می شود در آینده نزدیک، تعاونی ها 25 تا 30 درصد از بازار تولید صنایع غذایی را به خود اختصاص دهند. وی اضافه کرد: بازار روسیه با تحریم هایی که از جانب غرب صورت گرفته، مانند دروازه ای به روی تولیدکنندگان ایرانی باز شده که میتواند دروازه ورود ایران به حوزه کشورهای آسیای میانه و سی آی اس باشد.
کریمی گفت: 70 تا 75 درصد از تولید صنایع غذایی کشور به مصرف داخلی میرسد و 25 تا 30 درصد هم به دیگر کشورها به ویژه کشورهای همسایه صادر می شود. وی افزود: مهمترین چالش تولید صنایع غذایی، کمبود نقدینگی است از این رو از بانک ها تقاضا داریم با تولیدکنندگان تعامل خوبی برقرار کنند و تسهیلات را با تعرفه تولید در اختیار بنگاه های تولیدی قرار دهند تا در نتیجه آن قیمت تمام شده کاهش یافته و مصرف کننده بتواند کالا را با قیمت مناسب دریافت کند.
کریمی، بروکراسی زائد اداری را دیگر چالش صنایع غذایی برشمرد و گفت: توسعه صنایع غذایی در پیچ و خم بروکراسی زائد وزارتخانه ها، تشکل ها و ادارات گیر می کند که موجب می شود سرمایه گذاران از سرمایه گذاری در این حوزه منصرف شوند از این درخواست ما این است فضا با حذف کاغذبازی ها برای توسعه صنایع غذایی بازتر شود. رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان صنایع غذایی گفت: متاسفانه برخی از تولیدکنندگان برای بقا در بازار از وزن محصول کم می کنند اما باید دانست این راهکار مناسبی نیست زیرا مصرف کننده باید در شرایط برابر کمی و کیفی انتخاب کند و شأن او حفظ شود.
وی در بخشی از صحبت های خود با اشاره به نقش و تاثیر مثبت برجام در بازار داخلی و خارجی محصولات و صنایع غذایی است، اظهار داشت: در زمان تحریم ها تولید کنندگان برای تامین مواد اولیه مورد نیاز شان که از خارج باید وارد می شد با مشکلات عدیده ای مواجه بودند اما پس از امضای برجام نه تنها این مشکل برطرف شد بلکه قیمت و کیفیت این مواد مورد نیاز صنایع افزایش بیشتری پیدا کرد چرا که بازارهای جهانی به روی ما باز شد و قدرت انتخاب بیشتری داشتیم و این عامل سبب شد تا رقابت در بازار افزایش پیدا کند.
کریمی تفرشی درخصوص سایر مشکلات تجارت صنعت مواد غذایی مطرح کرد: یکی از مشکلاتی که هم اکنون وجود دارد این است که مشوق های صادراتی با تأخیر پرداخت می شود در حالی که کشورهای همسایه ایران با قوانینی که دارند به سرعت و به محض خروج محموله صادراتی از گمرک هایشان مشوق های خوبی در اختیار صادرکنندگان خود قرار میدهند، چراکه وقتی تولید یک محصول بیش از نیاز بازار می شود، بازار داخلی از آن اشباع می شود باید به فکر صادرات آن بود.
رئیس هیئت مدیره تعاونی تولید کنندگان مواد غذایی هم صنف خاطرنشان کرد: طرح مسئله افزایش قیمت در ماه مبارک رمضان معنایی ندارد و تنها باعث ایجاد دغدغه و نگرانی در مردم می شود ته وزارت صنعت معدن و تجارت برنامهریزیهای صورت داده تا افزایش قیمت محصولات مختلف در ایام و ماه های خاصی در صورت نیاز اعمال شود تا دیگر مردم در هر بازه زمانی از این مسئله نگرانی نداشته باشند. این فعال اقتصادی با اشاره به مشکلات برند در این حوزه بیان کرد: هنگامی که برندی مطرح می شود و مشتری برای خود پیدا میکند، برخی به جای تلاش برای ایجاد یک برند مورد اعتماد مردم به دنبال تقلب هستند و محصولات تولیدی خود را که به صورت زیر زمینی است به نام این برند های مطرح به بازار می دهند.
رئیس هیات مدیره تعاونی تولید کنندگان مواد غذایی هم صنف تصریح کرد: البته دستگاه های نظارتی در این زمینه همکاری خوبی با صنایع دارند و به منظور شناسایی آنها را پلمپ میکنند اما از مردم میخواهیم زمانی که یک محصول مورد اعتماد شان را خریداری کردند شاهد کاهش کیفیت محسوس آن بودند صنایع یا دستگاههای نظارتی را در جریان قرار دهند چرا که ممکن است آن محصول تقلبی باشد.