1402/2/31 666

نزدیک به ۹۰ درصد کودهای کشاورزی یارانه‌ای تامین و توزیع شده، تولید داخل هستند.

۹۰ درصد کودهای کشاورزی، تولید داخلی است


مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم، گفت: در سال ۱۴۰۱ از مجموع سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن کودهای کشاورزی؛ کودهای یارانه‌ای، شامل کودهای فسفاته، پتاسه، ازته و البته کودهای غیرشیمیایی تامین و توزیع شده در بخش کشاورزی کشور، دقیقا سهم واردات تنها ۶/۱۰ درصد بوده است، یعنی نزدیک به ۹۰ درصد کودهای کشاورزی یارانه‌ای تامین و توزیع شده، تولید داخل هستند.

حسین زند، در گفت‌وگو با ایسنا، عنوان کرد: درحوزه‌ی نهاده‌های کشاورزی خاص کودهای کشاورزی، کودهای شیمیایی و غیر شیمیایی یکی از اقدامات اصلی که می تواند در مهار تورم و ثبات قیمت ها نقش اساسی خود را ایفا کند، افزایش تولید است در همین راستا تا سال ۱۴۰۱ در چارچوب خودکفایی کودهای کشاورزی در کشور، ۲۵ پروژه خودکفایی در زمینه تولید کودهای کشاورزی تعریف شده که خوشبختانه تاکنون ۱۷ پروژه به تولید رسیدند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم گفت: در سال ۱۴۰۱  از مجموع سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن کودهای کشاورزی؛ کودهای یارانه‌ای، شامل کودهای فسفاته، پتاسه، ازته و البته کودهای غیرشیمیایی تامین و توزیع شده در بخش کشاورزی کشور، دقیقا سهم واردات تنها ۶/۱۰ درصد بوده است، یعنی نزدیک به ۹۰ درصد کودهای کشاورزی یارانه‌ای تامین و توزیع شده، تولید داخل هستند.

وی ادامه داد: یکی از موثرترین نهاده‌های کشاورزی که نقش مهمی در افزایش کمیت و کیفیت تولید محصولات کشاورزی دارد، کودهای کشاورزی است و خوشبختانه علی رغم مشکلات بسیار در این مسیر، توانستیم سهم تولید داخلی را در سبد مصرفی یارانه‌ای کود کشاورزی کشور به ۹۰ درصد برسانیم و صرفا ۱۰ درصد مجموع کودهای کشاورزی یارانه‌ای تامین و توزیع شده از محل واردات است.

زند در ادامه اظهار کرد: این نکته نیز بسیار مهم است که در دهه ۸۰ معادله سهم تولید داخل و واردات کودهای کشاورزی دقیقا برعکس بود؛ یعنی، در ابتدای سال های دهه ۸۰ تقریبا ۹۰ درصد کودهای کشاورزی مورد نیاز کشور از محل واردات تامین می شد و ظرفیت تولید داخلی کودهای کشاورزی در ایران تقریبا ۱۰ درصد مقدار تامین و تدارک سالیانه بود.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم با اشاره به روند اجرای برنامه خودکفایی در این زمینه، افزود: برنامه این است که در سال ۱۴۰۲ میزان تولید داخل را به بیش از ۹۰ درصد افزایش داده و طبق برنامه‌ای که تعریف شده است طی سه سال آینده، صددرصد نیاز کشور به کودهای کشاورزی از تولید داخلی تامین شود و نیازی به واردات نداشته باشیم.

زند با اشاره به سرمایه گذاری‌های انجام شده در سنوات گذشته برای تولید کودهای کشاورزی، تصریح کرد: خوشبختانه در حال حاضر کشور در بعضی از کودهای کشاورزی نظیر کود اوره – که نزدیک به ۷۰ درصد سبد کودی مصرفی کشاورزی کشور به آن اختصاص دارد، نه تنها وارد کننده نیست بلکه از صادرکنندگان بزرگ منطقه است.

وی اضافه کرد: چنانچه در سنوات گذشته نیز در برنامه ابلاغی تامین و توزیع کودهای یارانه‌ای آمده بود، امسال نیز طبق برنامه بخشی از فعالیت‌های تامین و توزیع کودهای کشاورزی به کودهای میکرو اختصاص دارد؛ البته با اینکه بخشی از مواد اولیه برخی کودهای میکرو از خارج وارد می شود اما بخش قابل توجهی از منابع اولیه تولید این نوع کودها از محل منابع داخلی در اختیار بخش خصوصی تامین شده و به این ترتیب می‌توان گفت که عملا این کودها ۱۰۰ درصد تولید داخل هستند.

 زند در پایان، با تاکید بر اهمیت داخلی سازی تامین و توزیع کودهای کشاورزی مورد مصرف بخش کشاورزی کشور، بیان کرد: این امر ضریب خوداتکایی و خودکفایی کشور را افزایش داده و در کنترل قیمت کودهای کشاورزی و نهایتا محصولات کشاورزی بسیار مهم و موثر است.

 
منبع
ایسنا

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی