1401/7/18 526

در این کمیته برگزاری کارگاه‌های علمی، حضور شرکت‌های فعال در حوزه محصولات بیولوژیکی، استفاده از اساتید علمی هر شهرستان و انتشار مقالات علمی در نشریات و چاپ کتابچه برنامه ریزی شده است.

دانش صنعتی با بازار زرشک گره می‌خورد


مسئول کمیته علمی و نوآوری جشنواره ملی زرشک گفت: در این کمیته برگزاری کارگاه‌های علمی، حضور شرکت‌های فعال در حوزه محصولات بیولوژیکی، استفاده از اساتید علمی هر شهرستان و انتشار مقالات علمی در نشریات و چاپ کتابچه برنامه ریزی شده است.

احمد لامعی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پیرو برگزاری جشنواره ملی زرشک در سال جاری، دانشگاه بیرجند به عنوان مسئول کمیته علمی و نوآوری جشنواره انتخاب شد و در این راستا سه جلسه کمیته علمی و نوآوری دانشگاه برگزار شده که طی این جلسات برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه جشنواره در بازه زمانی ۲۱ تا ۲۷ مهرماه برگزار می‌شود، افزود: در روز نخست، سخنرانی علمی رییس انجمن علوم باغبانی ایران در اجلاس افتتاحیه و سپس در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه بیرجند سخنرانی علمی پروفسور فلاحی؛ از آمریکا به صورت مجازی و سخنرانی مهندس برومندی؛ معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی در روز ۲۷ مهرماه در مراسم افتتاحیه برنامه‌ریزی شده است.

مسئول کمیته علمی و نوآوری جشنواره ملی زرشک بیان کرد: تور بازدید اساتید مرتبط با موضوع جشنواره از مزارع زرشک قاین در روز ۲۲ مهرماه درنظرگرفته شده و دعوت از اعضای عیات علمی دانشگاه‌های آزاد اسلامی و پیام نور توسط دانشگاه بیرجند صورت پذیرفته و مجری تور بسیج علمی استان است.

لامعی با بیان اینکه یک همایش علمی در روز ۲۴ مهرماه پیش بینی شده است که بخش علمی آن در دانشگاه بیرجند و بخش اجرایی آن در سازمان نظام مهندسی کشاورزی برگزار خواهد شد، افزود: در روز همایش علمی برنامه‌هایی اجرایی خواهد شد و کارگاه دانشجویی با عنوان " آموزش تولید زرشک ارگانیک" با تدریس اعضای هیات علمی دانشگاه بیرجند در دانشگاه برگزار خواهد شد که اطلاع رسانی برگزاری کارگاه و دعوت از دانشجویان دانشگاه‌های آزاد اسلامی و پیام نور توسط دانشگاه صورت پذیرفته است.

وی با بیان اینکه جلسه هم اندیشی با تاکید بر دانش بومی برای بررسی مشکلات و راهکارهای زرشک‌کاران با حضور کشاورزان منتخب در سازمان نظام مهندسی کشاورزی برگزار خواهد شد، تصریح کرد: کارگاه آموزشی ارائه استانداردهای مرتبط با زرشک و کارگاه آموزش ارائه استانداردهای مرتبط با محصولات ارگانیک با پیگیری دانشگاه بیرجند و اداره کل استاندارد، توسط مدرس کشوری در سازمان نظام مهندس کشاورزی برگزار خواهد شد.

لامعی ادامه داد: یک پیش رویداد استارتاپی با عنوان "توسعه محصول و بازار زشک و عناب" در روز ۲۵ مهرماه با میزبانی دانشگاه بیرجند و همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی و با حمایت بنیاد ملی نخبگان استان برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه شرکت‌های فعال در حوزه ماشین سازی و تجهیزات کشاورزی و همچنین شرکت‌های فعال در زمینه تولید کود، سموم و محصولات بیولوژیکی در طول جشنواره محصولات خود را در قالب نمایشگاه ارائه خواهند کرد، افزود: پیگیری در این خصوص توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی انجام شده است.

لامعی با بیان اینکه تاکنون حضور شش شرکت در زمینه تهیه و توزیع نهاده‌های شیمیایی در نمایشگاه قطعی شده است، تصریح کرد: برنامه ریزی شده که یک شماره ویژه جشنواره ملی زرشک توسط نشریه علمی ـ ترویجی مرکز آموزش و تحقیقات کشارزی و منابع طبیعی و نشریه علمی دانشگاه بیرجند با نمایه ISC  (نشریه پژوهش‌های باغبانی و پس از برداشت) منتشر شود.

وی ادامه داد: محورهای موضوعی جشنواره عبارتند از فیزیولوژی تولید و ازدیاد زرشک، اصلاح و بیوتکنولوژی زرشک، مدیریت تغذیه و آبیاری باغات زرشک، ماشین آلات برداشت و پس از برداشت، فیزیولوژی و فناوری‌های پس از برداشت، صنایع غذایی، انبارداری، فرآوری و بسته بندی زرشک، مدیریت آفات، بیماری‌ها، علف‌های هرز زرشک، کاربرد دارویی، درمانی و صنعتی زرشک، مدیریت، اقتصاد و بازاریابی زرشک.

مسئول کمیته علمی و نوآوری جشنواره ملی زرشک بیان کرد: فراخوان مقالات، منتشر شده و طبق برنامه ریزی صورت پذیرفته پژوهشگران فرصت خواهند کرد تا ۲۰ مهرماه چکیده مقالات و در صورت پذیرش اولیه تا ۳۰ آذرماه مقاله نهایی را به جشنواره ارسال کنند.

لامعی ادامه داد: همچنین یک کتابچه "زرشک و سلامت" با همکاری مشترک دانشگاه بیرجند و کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار زرشک و عناب تهیه شده که با مساعدت مالی بسیح علمی استان و سازمان جهاد کشاورزی به چاپ خواهد رسید.

وی افزود: پنج کارگاه آموزشی مهارتی در شهرستان‌های استان در طول دوره جشنواره برنامه ریزی شده است که شامل؛ مدیریت کنترل عوامل خسارت زای زرشک، آفات و بیماری‌ها، مدیریت باغات زرشک و مدیریت پس از برداشت؛ فرآوری و بسته بندی زرشک بوده و در زیرکوه، قاین، سربیشه، درمیان و بیرجند از ۲۰ تا ۲۶ مهرماه جاری توسط کارشناسان بخش تخصصی حفظ نباتات و باغبانی برگزار می‌شود.

مسئول کمیته علمی و نوآوری جشنواره ملی زرشک یادآور شد: عناوین کارگاه‌های آموزشی بنابر اولویت در شهرستان‌ها برگزار می‌شود و اساتید از بخش تخصصی مدیریت شهرستان انتخاب می‌شوند و در صورت نیاز نسبت به اعزام اساتید به استان اقداماتی صورت می‌پذیرد.
منبع
ایسنا

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی