1396/2/23 2059

مجید موسوی: خرید تضمینی گندم انجام شده و علاوه بر آن دولت طلب گندم کاران را نیز پرداخت کرده است به طوری که هیچ گندم کاری بابت گندم از دولت طلب ندارد.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان البرز:

کشاورزی البرز در برخی شاخص‌ها با اروپا رقابت می‌کند

مدیرکل جهاد کشاورزی استان البرز در نشست خبری که امروز شنبه (23 اردیبهشت) در سازمان جهاد کشاورزی استان البرز برگزار شد، گفت: جهاد کشاورزی استان البرز در ارزیابی که براساس شاخص‌های اقتصاد مقاومتی به عمل آمد  جزو دستگاه‌های برتر استان شناخته شد. وی از تولید گندم به عنوان مهمترین پارامتر اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی یاد کرد و افزود: خوشبختانه کشور برای اولین بار در طول تاریخ نه تنها در تولید گندم خودکفا شد بلکه به باشگاه صادرکنندگان این محصول نیز پیوست.
 
موسوی با بیان اینکه برای رسیدن به خودکفایی هر استان سهمی را در تولید گندم متقبل شده بود، تصریح کرد: سهمیه البرز 48 هزار و 188 تن بود اما در عمل 54 هزار و 985 تن تولید شد. مدیرکل جهاد کشاورزی استان البرز به وظیفه دولت برای خرید تضمینی گندم اشاره و اعلام کرد: خرید تضمینی گندم انجام شده و علاوه بر آن دولت طلب گندم کاران را نیز پرداخت کرده است به طوری که هیچ گندم کاری بابت گندم از دولت طلب ندارد. وی از موفقیت البرز در تولید گندم گفت و تصریح کرد: البرز توانست با تولید 12 هزار 650 کیلوگرم گندم در یک هکتار از نظر عملکرد رتبه نخست را به خود اختصاص دهد.
 
موسوی افزود: این موفقیت جز با تامین به موقع نهاده‌ها، ارائه تسهیلات، اعلام به موقع خرید، حمایت و پشتیبانی دولت، تلاش کشاورزان و بارندگی‌های مناسب حاصل نشده است. این مسئول به افزایش 380 درصدی خرید تضمینی گندم نسبت به سال 92 اشاره کرد و اعلام کرد: در سال 92 دولت فقط 9 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری کرده بود. وی در ادامه به تولید گوشت قرمز در استان اشاره کرد و تصریح کرد: در اقتصاد مقاومتی تولید 10 هزار و 50 تن گوشت قرمز بر عهده استان البرز گذاشته شده بود اما در عمل موفق به تولید 10 هزار و 450 تن گوشت شدیم. موسوی اضافه کرد: این در حالی است که در سال 92 ، شش هزار 870 تن گوشت تولید شده بود و این رقم 35 درصد رشد را نشان می‌دهد.
 
مدیرکل جهاد کشاورزی استان البرز ادامه داد: استان البرز موظف بود در راستای اقتصاد مقاومتی 350 هزار و 360 تن شیر تولید کند اما موفق به تولید 387 هزار و 940 تن شیر شد و این در حالی بود که سال 92 حدود 245 هزار و 800 تن شیر تولید کرده بودیم. وی در ادامه از وظیفه استان برای تولید 20 هزار و 800 تن مرغ در سال 95 گفت و اعلام کرد: استان البرز در این شاخص نیز فراتر از برنامه عمل کرد و 21 هزار و 540 تن مرغ تولید کرد. موسوی به اقدمات صورت گرفته در حوزه آب و خاک اشاره و خاطرنشان کرد: دولت برای اصلاح شبکه‌های آبیاری و اجرای طرح‌های نوین رقم بی سابقه 48 میلیارد تومان را اختصاص داد و بر همین اساس مطالعه بر روی چهار هزار هکتار از اراضی استان انجام شد و این اقدام در دو هزار و 400 هکتار از اراضی استان صورت گرفت.
 
مدیرکل جهاد کشاورزی استان البرز ادامه داد: در حوزه گلخانه‌ها نیز موظف بودیم 20 هکتار گلخانه در سطح استان احداث کنیم اما موفق شدیم این رقم را در عمل به 21.5 هکتار برسانیم تا کل گلخانه‌های استان از 135 هکتار سال 92 به 211 هکتار افزایش یابد. وی در خصوص اقدامات صورت گرفته برای توسعه صنایع تبدیلی نیز گفت: در برنامه اقتصاد مقاومتی قرار بود 69 هزار تن ماده خام کشاورزی برای فراوری جذب کنیم اما این رقم به 71 هزار تن رسید. موسوی با بیان اینکه به جز پنبه موفق شدیم در تمام شاخص‌های در نظر گرفته شده فراتر از برنامه عمل کنیم تصریح کرد: قرار بود هزار و 440 تن پنبه تولید کنیم اما متاسفانه به دلیل کاهش منابع آب در اشتهارد فقط 30 درصد این رقم یعنی 447 تن محقق شد.
 
وی در خصوص تولید محصولات باغی استان نیز گفت: تولید این محصولات در سال 92 حدود 354 هزار تن بود که در سال 95 با 32 درصد رشد این رقم به 466 هزار تن رسید. موسوی افزود: این وضعیت در محصولات زراعی نیز 64 درصد رشد داشت و از 817 هزار تن به یک میلیون 341 هزار تن رسید. وی استفاده از بذر مناسب را یکی از مهمترین شاخص‌های توسعه کشاورزی دانست و افزود: کل ارقام زراعی که در سال 92 در اختیار کشاورزان قرار داشت 10 رقم بود اما این ارقام در سال 95 به 25 بذر رسید.
 
موسوی در بخش دیگری از سخنان خود از اهمیت تولید قارچ در استان گفت و خاطرنشان کرد: تولید قارچ خوراکی استان از 18 هزار تن سال 92 به 25 هزار تن رسیده است. وی در خصوص افزایش بهره وری مصرف آب نیز تصریح کرد: بهره وری آب از 41 درصد به 44 درصد رسیده است و قرار است در برنامه ششم توسعه از این رقم نیز فراتر برود. مدیرکل جهاد کشاورزی استان البرز با اشاره به اینکه در سال 92 حدود 110 میلیون دلار صادرات محصولات کشاورزی از این استان صورت گرفت اعلام کرد: این رقم در سال 95 به 175 میلیون دلار رسید و البته قرار است تا پایان امسال به 220 میلیون دلار برسد.
 
وی تولید آبزیان را نیز یکی دیگر از شاخص‌های توسعه کشاورزی به خصوص در روستاها عنوان کرد و افزود: تولید آبزیان استان در سال 92 به 2 هزار و 101 تن رسید اما این رقم تا پایان سال 95 به دو هزار و 400 تن افزایش یافت. موسوی در خصوص اعطای تسهیلات خرید ماشین آلات کشاورزی نیز گفت: اعطای تسهیلات از این سرفصل تا پیش از این وجود نداشت اما در سال 95، حدود 172 میلیارد ریال تسهیلات خرید ماشین آلات به کشاورزان پرداخت شد. وی ادامه داد: این اقدمات باعث افزایش 52 درصدی ضریب مکانیزاسیون شد و این ضریب را از 0.96 درصد سال 92 به 1.46 درصد در سال 95 افزایش داد.
 
این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود به اقدمات صورت گرفته برای افزایش تولید گل و گیاهان زینتی اشاره و اعلام کرد: استان البرز با تولید 20 میلیون شاخه گل لاله در رتبه اول کشور قرار گرفت. وی افزود: علاوه بر گل لاله، سالانه 80 میلیون شاخه از سایر گل‌ها در استان تولید می‌شود که ارزش مالی آن به 100 میلیارد تومان می‌رسد. موسوی در ادامه به وضعیت مناسب استان در تولید برخی محصولات اشاره و اعلام کرد: البرز در تولید انواع هلو، شلیل، گل لاله، بذر گندم و عملکرد در هکتار رتبه اول، تولید قارچ، گلابی و گیلاس رتبه دوم و در تولید تخم مرغ رتبه سوم را دارد.
 
وی وضعیت کشاورزی استان را خوب ارزیابی کرد و گفت: البرز در برخی پارامترها با اروپا رقابت می‌کند. موسوی در پایان به موضوع کشت فراسرزمینی در اوکراین اشاره و اعلام کرد: چند تفاهم نامه در این خصوص امضا شده است و طرف مقابل در حال مشخص کردن اراضی برای تحویل به ایران است.

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی