1398/9/6 2232

کتاب باغبانی در دسترس به این می‌پردازد که چگونه می‌توان در باغبانی و طراحی فضای سبز به پنج حس انسانی و نه فقط زیبایی‌های بصری توجه کرد. و از این نظر این کتاب،‌ نه‌فقط برای کارشناسان آموزش‌و‌پرورش کودکان با نیازهای ویژه که برای همه‌ی طراحان فضای سبز و دوستاران گل و گیاه نیز خواندنی و جذاب خواهد بود.

معرفی کتاب "باغبانی در دسترس"؛ باغبانی برای نابینایان


نام کتاب: باغبانیِ در دسترس
عنوان انگلیسی: Gardening Within Arm's Reach
نویسنده: هانس شومان؛ Hans Schuman
موضوع:‌ باغبانی معلولان، مهارت‌های زندگی
مترجم: الهه‌ی مرعشی
ناشر:‌ نشر قطره

آیا قدم زدن و وقت‌گذرانی در میان گل‌های یک باغ زیبا، نشستن برروی چمن و زیر سایه‌ی یک درخت تنومند تنها برای افراد عادی و آنهایی که می‌توانند ببینند تجربه‌ای فرح‌بخش است؟ و آیا کشت گل و گیاه و باغبانی کار افراد معلول و یا نابینا نیست؟ هانس شومان مدعی است که اصلا این‌طور نیست. افراد با نیاز‌های ویژه از جمله نابینایان نیز می‌توانند در طراحی یک باغ زیبا مشارکت کرده و از زیبایی‌های آن لذت ببرند. «باغبانیِ در دسترس»‌ کتابی است که نویسنده‌اش با بیان تجربه‌ها و آموخته‌هایش در کار با کودکان و نوجوانان نابینا و کم‌بینا در آموزشگاه «بارتی مئوس» از روش‌های باغبانی‌ای می‌گوید که در آن نه تنها از بینایی که از حواس لامسه، چشایی، بویایی و شنوایی نیز می‌توان برای کشت گیاهان و طراحی فضای سبز استفاده کرد. این کتاب فراخوانی عمومی است برای کاری جسورانه در طراحی کردن باغ‌های خودتان، مدرسه‌تان، باغ‌های عمومی و پارک‌ها حتی برای کسانی که معلولیت‌های جسمی و روحی دارند.

هانس شومان در کتاب «باغبانیِ در دسترس» تجارب و دانش خود و همکارانشان در کارورزی و باغبانی با دانش‌آموزان نابینا و کم‌بینا و دیگر نوجوانان با نیاز‌های ویژه‌ی محصل فنی-حرفه‌ای سنین ۱۲ تا ۲۰ سال، را که در موسسه‌ی بارتی مئوس به دست‌آورده با خوانندگانش به اشتراک گذاشته است. او معتقد است که این کتاب برای همه‌ی خوانندگانی که به کارورزی در امور باغبانی با گروه‌هایی با ویژگی‌های خاص، مانند کودکان، بزرگ‌سالان و معلولین مشغولند و دنبال یافتن اطلاعات و دستور‌العمل‌های راهگشا در این زمینه‌ هستند، دورنمای وسیع‌تری از جنبه‌های مختلف باغبانی عرضه می‌نماید. همچنین مطالعه‌ی این کتاب می‌تواند مورد استفاده‌ی مسئولین و تصمیم‌گیرانی واقع شود که وظیفه‌ی طراحی فضای سبز، ساخت پارک‌ها و دیگر امکانات عمومی را برعهده دارند و اطلاع چندانی از نیازهای نابینایان، کم‌بینایان و سایر معلولین ندارند.

 


بارتی مئوس یک نهاد هلندی در شهر Zeist این کشور است که سال‌هاست کوشیده تا در زمینه‌های مختلفی از جمله باغبانی به افراد نابینا و کم‌بینا آموزش دهد. هانس شومان در این موسسه با همراهی دانش‌آموزان‌اش «باغ مدرسه‌»ای پدید می‌آورند که در نوع خود تجربه‌ای بدیع و بی‌نظیر است. او تلاش دارد در آموزش باغبانی به ما بیاموزد که چگونه می‌بایست به پنج حس انسانی و نه فقط زیبایی‌های بصری توجه نماییم. و از این نظر این کتاب،‌ نه‌فقط برای کارشناسان آموزش و پرورش کودکان با نیازهای ویژه که برای همه‌ی طراحان فضای سبز و دوستاران گل و گیاه نیز می‌تواند خواندنی و جذاب باشد. کتاب «باغبانی در دسترس» اولین بار در پاییز سال ۱۳۸۹ توسط شورای کتاب کودک در «دومین نمایشگاه کتاب‌های برگزیده‌ برای کودکان با نیاز‌های ویژه» که به میزبانی این شورا برگزار شده بود در ایران معرفی گردید و در همین سال توسط خانم الهه مرعشی ترجمه و توسط نشر قطره در بازار عرضه شد.
 


در کتاب باغبانی در دسترس ضمن ارائه‌ی اطلاعات فنی مختصری از چگونگی پرورش گل و گیاه تلاش شده تا به‌طور جامع و در قالبی متفاوت به شرح امور باغبانی و نقش مهم آن در برنامه‌های اوقات فراغت برای گروه‌های مختلف جامعه به عنوان نوعی سرگرمی حرفه‌ای بپردازد. فصل اول و دوم این کتاب ضمن توضیح مسئله‌ی نابینایی و کم‌بینایی در افراد، به اهمیت تجربه‌ی طبیعی باغبانی در توسعه‌ی توانمندی‌های فردی نابینایان و کم‌بینایان جوان و نقش آن در زندگی روزمره‌ی آنان می‌پردازد. در فصل سوم و چهارم با توضیح دستور‌العمل‌های ویژه‌ی باغبانی با افراد نابینا و کم‌بینا، تفاوت‌های ادراکی میان دیدن و لمس کردن و نقش آن در کارهای روزانه و همینطور باغبانی شرح داده شده است. در فصل‌های بعدی نیز از مسائل نظری آموزش باغبانی، ساختارهای تشکیلاتی و مالی موسسات آموزشی باغبانی، اهمیت ایجاد باغ ویژه‌ی نابینایان به منظور توسعه‌ی توانمندی‌های فردی و مشارکت‌شان در فعالیت‌های اجتماعی و مطالبی از این دست سخن به‌میان می‌آید.

مقاله اختصاصی گروه تدوین محتوای اگرونیک 
استفاده از این مطلب و انتشار آن، با ذکر نام اگرونیک  و درج لینک www.agronic.ir بلامانع می باشد.

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی