1398/4/8 2467

آخرین مهلت ارسال مقاله مربوطه به دومین کنفرانس بین‌المللی و ششمین کنفرانس ملی کشاورزی ارگانیک

دانشگاه محقق اردبیلی میزبان کنفرانس کشاورزی ارگانیک

برگزاری ششمین کنفرانس ملی کشاورزی ارگانیک


اکبر قویدل - رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی - در گفت‎‌وگو با ایسنا:
رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی از برگزاری دومین کنفرانس بین‌المللی و ششمین کنفرانس ملی کشاورزی ارگانیک و مرسوم طی شهریور ماه امسال در دانشگاه محقق اردبیلی خبر داد. اکبر قویدل، با اعلام این خبر اظهار کرد: ۱۵ تیرماه جاری آخرین مهلت ارسال مقالات بوده و ۳۱ تیرماه نتایج داوری مقالات اعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه تولیدات گیاهی و دامی، آب، خاک، تغذیه و مدیریت پسماند، مکانیزاسیون و بیوسیستم، حفاظت و استفاده از منابع ژنتیکی، مدیریت آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز، بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی، ژرم پلاسم و به‌نژادی و تولید گیاهان دارویی، امنیت و سلامت مواد غذایی و مدیریت، ترویج و اقتصاد محورهای این کنفرانس هستند، افزود: این کنفرانس با حضور مهمانان داخلی و خارجی سوم و چهارم شهریور ماه امسال در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار خواهد شد.

قویدل ضمن معرفی این کنفرانس، گفت: ترکیبات شیمیایی از جمله سموم و کودهای شیمیایی از عوامل مهم مطرح در آلودگی محیط زیست و مواد غذایی هستند. در واکنش به این مخاطرات برای انسان و محیط زیست، بشر به فکر شیوه‌ای جایگزین برای کشاورزی متعارف کنونی افتاد. در نتیجه، مفهوم کشاورزی پایدار، کشاورزی ارگانیک و بیودینامیک، کشاورزی طبیعی، کشاورزی بوم شناختی و غیره پیدا شدند.

رئیس دومین کنفرانس بین‌المللی و ششمین کنفرانس ملی کشاورزی ارگانیک و مرسوم تصریح کرد: کشاورزی ارگانیک با نام‌های مختلفی چون کشت بیولوژیک، کشاورزی با توجه به محیط زیست، کشاورزی کم بهره از نهاده‌های غیرمزرعه‌ای، کشاورزی با توان چرخشی و کشاورزی جایگزین مطرح شده است.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزی ارگانیک به معنای استفاده از اطلاعات علمی برای کاهش استعمال از سموم و مواد شیمیایی در تولید محصولات کشاورزی است. سیستم‌های کشاورزی ارگانیک بر پایه مدیریت اکوسیستم استوار بوده و به نهاده‌های خارج از مزرعه وابسته نیست.

قویدل گفت: کشاورزی ارگانیک مدیریت تولید مناسبی است که باعث تقویت و توسعه سلامت اکوسیستم‌های زیستی، چرخه زیستی و فعالیت‌های بیولوژیکی خاک می‌شود. این نظریه تاکید بر این دارد که از نهاده‌های داخل مزرعه استفاده شده و از نهاده‌های بیرونی استفاده اندک شود. برای این منظور نیاز به سیستم‌های تطابق‌پذیر در هر منطقه وجود دارد. این کار، باعث استفاده از روش‌های کشاورزی زیستی و مکانیکی بدون استفاده از نهاده‌های خارجی سنتز شده می‌شود.

رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی افزود: کشاورزی ارگانیک به دنبال استفاده بهتر از منابع طبیعی بوده، به طوری که به محیط آسیبی نرسانده و استفاده از کالاهای غیرقابل احیا را که به محیط زیست آسیب وارد می‌کنند و یا به کشاورزان و مصرف‌کنندگان صدمه می‌زنند، کاهش دهد.

--- تکمیلی:

درباره کنفرانس کشاورزی ارگانیک:
به لطف پرودگار متعال و در راستای کمک به پیشرفت علمی کشور و فراهم ساختن بستری مناسب برای تبادل نظر پژوهشگران داخلی و خارجی، دانشگاه محقق اردبیلی در نظر دارد دومین کنفرانس بین المللی و ششمین کنفرانس ملی کشاورزی ارگانیگ و مرسوم را در روزهای 3 و 4 شهريور ماه 1398 (برابر با 25 و 26 آگوست 2019) برگزار نماید. هدف از برگزاری کنفرانس، ایجاد امکان تبادل آخرین دستاوردهای مرتبط با علوم و فناوری را به منظور بررسی عمیق چالش‌ها در زمینه کشاورزی پایدار و بهره گیری از نتایج آن جهت برنامه ریزی در جهت تکامل و توسعه صنعتی و علمی کشور، می‌یاشد. فلذا محورهای کنفرانس با تکیه بر موضوعات مختلف در زمینه کشاورزی مرسوم و ارگانیک بوده و تلاش بر این است تا جنبه‌های مختلف کشاورزی ارگانیک که اخیراً بسیار مورد توجه قرار گرفته، در مقایسه با کشاورزی مرسوم به چالش بکشاند. کمیته کنفرانس مشتاقانه منتظر گردهمایی دانشمندان، اساتید، محققان و دانشجویان در سرتاسر جهان به منظور تبادل نظر و ارائه آخرین یافته‌های ایشان بوده و امیدوار است با ارائه مناسب‌ترین میزبانی، رویدادی به یاد ماندنی در خور شأن شرکت کنندگان محترم برگزار نماید.

معرفی کنفرانس:
ترکیبات شیمیایی از جمله سموم و کودهای شیمیایی از عوامل مهم مطرح در آلودگی محیط زیست و مواد غذایی هستند. در واکنش به این مخاطرات برای انسان و محیط زیست، بشر به فکر شیوه ای جایگزین برای کشاورزی متعارف کنونی افتاد. در نتیجه، مفهوم کشاورزی پایدار، کشاورزی ارگانیک و بیودینامیک، کشاورزی طبیعی، کشاورزی بوم شناختی و... پیدا شدند.

کشاورزی ارگانیک با نام های مختلفی چون کشت بیولوژیک، کشاورزی با توجه به محیط زیست، کشاورزی کم بهره از نهاده های غیرمزرعه ای، کشاورزی با توان چرخشی و کشاورزی جایگزین مطرح شده است. کشاورزی ارگانیک به معنای استفاده از اطلاعات علمی برای کاهش استعمال از سموم و مواد شیمیایی در تولید محصولات کشاورزی است. سیستم های کشاورزی ارگانیک بر پایه مدیریت اکوسیستم استوار بوده و به نهاده های خارج از مزرعه وابسته نیست. کشاورزی ارگانیک مدیریت تولید مناسبی است که باعث تقویت و توسعه سلامت اکوسیستم های زیستی، چرخه زیستی و فعالیت های بیولوژیکی خاک می شوند. این نظریه تاکید بر این دارد که از نهاده های داخل مزرعه استفاده شده و از نهاده های بیرونی استفاده اندک شود. برای این منظور نیاز به سیستم های تطابق پذیر در هر منطقه وجود دارد. این کار، باعث استفاده از روش های کشاورزی زیستی و مکانیکی بدون استفاده از نهاده های خارجی سنتز شده می شود.

کشاورزی ارگانیک به دنبال استفاده بهتر از منابع طبیعی بوده به طوری که به محیط آسیبی نرسانده و استفاده از کالاهای غیرقابل احیا را که به محیط زیست آسیب وارد می کنند و یا به کشاورزان و مصرف کنندگان صدمه می زنند کاهش دهد. اتحادیه بین المللی نهضت های کشاورزی ارگانیک (IFOAM) کشاورزی ارگانیک را چنین تعریف کرده است: کشاورزی ارگانیک، همه سامانه های کشاورزی توسعه دهنده جنبه های زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی تولید مواد غذایی و کیفی سالم را دربر می گیرد. حاصلخیری خاک محلی، کلید رمز تولید نیک انجام در این سامانه است. هدف آن، بهینه سازی همه جنبه های کشاورزی و محیطی، با توجه به ظرفیت طبیعی، گیاهی، جانوری و سیمای ظاهری زیست بوم است. ورود نهاده از بیرون کشتگاه را با پرهیز از کاربرد کودها و آفت کش های شیمیایی مصنوعی و مواد دارویی، به طور نمایان کاهش می دهد و در عوض، به قوانین پرقدرت طبیعت اجازه می دهد، تا هم عملکرد محصول و هم مقاومت در برابر بیماری ها را افزایش دهد. کشاورزی ارگانیک وصل به اصول کلی پذیرفته شده جهانی است که در چارچوب نمودهای اقتصادی – اجتماعی محلی، اقلیمی و فرهنگی اجرا می شود.


ارکان کنفرانس:
- دکتر اکبر قویدل / رئیس کنفرانس
- پروفسور یوسف عباس‌پور / دبیرکل کنفرانس
- دکتر بهرام فتحی آچاچلویی / دبیر علمی کنفرانس
- دکتر مرتضی برمکی / دبیر اجرایی کنفرانس
- دکتر محمدتقی آل ابراهیم / رئیس گروه همکاری های علمی و بین الملل دانشگاه محقق اردبیلی
- مهندس محمد انوار / مسئول کمیته‌ی اجرایی کنفرانسهای دانشگاه و مسئول کمیته‌ی اجرایی کنفرانس
 

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی