1398/3/21 19679

گل داودی که به علت تنوع شکل و رنگ گلها طرفداران زیادی دارد، بومی کشور چین می‌باشد اما سابقه‌ی کشت آن در نقاط مختلف دنیا به بیش از ۲ هزار سال بالغ می‌شود. این گیاه به طور طبیعی در فصل پاییز گل می‌دهد

گل داودی گیاهی زیبا برای روزهای پاییزی


Chrysanthemum morifoium
mums, chrysanths
 
گل داودی به علت داشتن گل‌های درشت و زیبا با رنگ‌هایی متنوع از سفید و صورتی گرفته تا قرمز و بنفش و زرد دارای طرفداران زیادی می‌باشد. گل داودی معمولا در فضای باز کشت می‌شود اما در سال‌های اخیر کشت آن به عنوان یک گیاه گلدانی متداول شده است. از نظر، رنگ، ارتفاع، تعداد و اندازه گل داودی ها را می‌توان به صدها نوع تقسیم کرد. اما از نظر ارتفاع به طور کلی داودی ها دارای سه رقم بلند، متوسط و کوتاه هستند.

از ارقام بلند به منظور تهیه گل شاخه‌بریده استفاده می‌شود. در کشت ارقام بلند به منظور تنظیم قد و یا کوتاه‌تر نگه‌داشتن شاخه‌ها از هورمون B-9 استفاده می‌شود. ارقام پاکوتاه با بوته‌های متراکم داودی بسیار آسان تکثیر می‌شوند و نگهداری از آنها در منازل بسیار آسان است. گل داودی بومی کشور چین می‌باشد اما سابقه‌ی کشت آن در نقاط مختلف دنیا به بیش از ۲ هزار سال بالغ می‌شود. نام انگلیسی این گل (Chrysanthemum) از ترکیب دو واژه‌ی یونانی که به معنای طلا و گل هستند اقتباس شده است.


برخی این گیاه را در جنس chrysanthemum sp و برخی آنرا جزو Dendranthema sp طبقه‌بندی می‌کنند. گیاه داودی به طور طبیعی با کوتاه شدن طول روز در فصل پاییز گل می‌دهد. اما در صورتی که در گلخانه امکان کم کردن نور و همچنین کاهش دما فراهم باشد، داودی را در هر فصلی می‌توان به گل برد. برخی به منظور چند شاخه کردن داودی و گل دهی بیشتر بهش کوچکی از جوانه‌ی انتهایی را زمانی که گیاه رشد کافی خود را کرده باشد قطع می‌کنند.

داوودی را می‌توان با گرفتن قلمه از ساقه‌های انتهایی و ریشه دار کردن آن تکثیر نمود. در صورت کنترل نور حداقل بعد از سه ماه این قلمه‌ها به رشد کافی رسیده و آماده گل دادن می‌شوند. هوای گرم (در حدود ۱۸ درجه) و مرطوب برای رشد قلمه ها مناسب‌تر است. ارقام پا کوتاه که حداکثر تا ۳۰سانت رشد می‌کنند گل‌هایی درشت و تنوع رنگی جالبی دارند. به منظور اینکه داودی گل های درشت‌تری داشته باشد می‌توان جوانه‌ها و غنچه‌های فرعی را حذف نمود.

خاک گلدان های داودی بهتر است نسبتا سبک باشد. بهترین خاک برای کشت قلمه‌ها مخلوطی از ماسه و یا پرلیت و تورب است. داودی نسبت به خاک‌های قلیایی حساس بوده و در صورت قلیایی بودن خاک شاهد زرد شدن قسمت‌های انتهایی برگ ها و شاخه ها خواهیم بود. PH مطلوب گل داودی ۶ الی ۷ می‌باشد. بسته به میزان آبیاری و کیفیت خاک، بهتر است چند نوبت از کودهای ازته و پتاسه استفاده نمود.


 

 
گل داودی برای رشد و نمو مناسب در بهار و تابستان به نور کافی احتیاج دارد. با کاهش طول روز و شدت نور در پاییز رشد گیاه متوقف شده و گل‌دهی آغاز می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که حساسیت گیاهان از جمله داودی به طول روز ناشی از ماده‌ای به نام فیتوکروم است که مانند یک آنزیم عمل کرده و به شدت و طول تابش نور واکنش نشان داده و تغییرات مقتضی را باعث می‌گردد. در تئوری چنانچه داودی در مقابل نور مادون قرمز و با میزان کلوین پایین قرار بگیرد جوانه‌های گل در آن تشکیل می‌گردد. نورهای متمایل به آبی طبیعتا رشد رویشی گیاه را تحریک خواهد نمود.

در طب سنتی برای گیاه داودی که با گیاهانی چون بابونه بزرگ (Chrysanthemum parthenim) و تانه‌زی در یک جنس طبقه‌بندی می‌شود، خواص متنوعی بر می‌شمرند. از جمله این گیاه را برای رفع سینه‌درد، تسکین سردرد، درمان دیابت، کاهش فشار خون و غیره مفید می‌دانند. دم‌نوش گیاه داودی در چین به عنوان نوشیدنی‌ای تابستانه بسیار محبوبیت دارد.

مقاله اختصاصی گروه تدوین محتوای اگرونیک 
استفاده از این مطلب و انتشار آن، با ذکر نام اگرونیک  و درج لینک www.agronic.ir بلامانع می باشد.

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی