1398/2/24 4684

۳۰ هزار درهم، جریمه‌ی وانمود کردن محصولات غیر ارگانیک به عنوان ارگانیک در امارات متحده‌ی عربی

مقامات کشاورزی در امارات متحده‌ی عربی:

کشاورزی هیدروپونیک نمی‌تواند ارگانیک باشد


مسئولین رسمی امارات متحده‌ی عربی می‌گویند کشاورزی هیدروپونیک که این روزها در این کشور مورد توجه بسیاری از کشاورزان شهری قرار گرفته است، واجد شرایط استفاده از عنوان ارگانیک نمی‌باشد؛ حتی اگر در این نوع کشت برای پرورش محصولات از هیچ‌گونه کود و یا سموم شیمیایی نیز استفاده نشده باشد.

 

وزارت محیط زیست و تغییرات اقلیمی (MOCCAE) اعلام کرده است که کشت هیدروپونیک نمی‌تواند گواهی ارگانیک را اخذ کند چرا که اساسا گیاه برخلاف طبیعتش در تماس با خاک نمی‌باشد. این وزارتخانه بر اساس مسئولیت‌اش در قبال محیط زیست و فعالیت‌های کشاورزی، طی مصوبه‌ی ۸۴ خود که برمبنای بخشی از قانون شماره‌ی ۵ فدرال تنظیم شده، رتق و فتق امور کشت و تولید محصولات ارگانیک و سایر فعالیت‌های کشاورزی را برعهده گرفته است. در راستای اعمال استانداردهای MOCCAE، اداره‌ی اوزان و استاداردسازی امارات (ESMA) نیز اعلام کرده است که میوه‌ها و سبزیجات تولید شده به روش هیدروپونیک، ارگانیک محسوب نمی‌شوند.

 

سخنگوی «اسما» می‌گوید کشت هیدروپونیک یک تکنولوژی برای پرورش گیاهان غیرآبزی در شرایطی است که ریشه‌ی آنها در آب غنی‌شده از مواد مغذی قرار گرفته است. بنابر داده‌های رسمی، کشاورزی هیدروپونیک روز به روز در حال محبوب‌تر شدن بخصوص در مناطق گرم و خشک است. او می‌افزاید: محصولات ارگانیک بصورت طبیعی و بدون بهره‌گیری از هرگونه آفت‌کش‌ها و کودهای شیمیایی ممنونه پرورش می‌یابند. در این سیستم تولیدات مزرعه باید از خود مزرعه به دست آمده و بذرهای مورد استفاده نیز می‌بایست ارگانیک و بدون دست‌کاری‌های ژنتیکی باشند. تبعا اینها در مورد کشت هیدروپونیک صادق نمی‌باشد.

 

وزارت محیط زیست و تغییرات آب‌وهوایی (MOCCAE) تمام بذرهای مورد استفاده در امارات متحده‌ی عربی را کنترل و ثبت می‌کند و هیچ بذر تراریخته‌ای اجازه ورود و کشت در این کشور را ندارد. در کنار این، اداره‌ی ESMA نیز تمام مزارع و محصولات ارگانیک را مورد نظارت قرار می‌دهد. او چنین ادامه می‌دهد: «ما مزارع ارگانیک را بازرسی می‌کنیم و تمام فعالیت‌های کشاورزی در آنها را رصد می‌نماییم و نهایتا برای محصولات تولید شده در این مزارع مجوز صادر می‌کنیم. همه‌ی محصولات ارگانیک می‌بایست دارای لیبل «UAE Organic» صادر شده از اداره‌ی اسما باشند. محصولات هیدروپونیک نمی‌توانند مجوز ارگانیک را اخذ کنند چرا که تکنیک کشت آنها در تعریف ارگانیک نمی‌گنجد.»

 

سخنگوی اسما، چنین ادامه می‌دهد که تحت قوانین امارات متحده، شرایط سخت‌گیرانه‌ای برای مزارع جهت دست‌یابی به عنوان مزرعه‌ی ارگانیک تعیین شده است. چنانچه اگر کشاورزی بخواهد گواهی ارگانیک برای محصولاتش دریافت کند، ابتدائا می‌بایست در ESMA ثبت‌نام کند و سپس طرح خود را برای اجرای سیستم مزرعه‌ی ارگانیک به ما ارائه دهد؛ که شامل محصولاتی نیز می‌شود که وی در طول سال تولید خواهد کرد. او همچنین باید گزارش آزمایش‌های خاک، محصولات و بذرهایی را که در مزرعه کشت خواهد کرد، آماده کند. او می‌افزاید که کشاورزان ارگانیک لازم است تا میزان محصول برداشتی خود را جهت ارزیابی زمین توسط این اداره ثبت نمایند.

 

 

به منظور اخذ مجوز در ابتدا بازرسان «اسما» از مزراع بازدید می‌کنند تا مطمئن شوند که هیچ آلودگی‌ شیمیایی از طریق طوفان‌های شنی و یا مواردی از این قبیل به مزرعه منتقل نشده باشد. قانون امارات متحده، مزارع ارگانیک را ملزم کرده است که به وسیله‌ی موانع فیزیکی و مکانیسم‌های حفاظتی از سایر مزارع جدا شوند. لذا با چنین الزامات دقیق و سخت که شامل کشت هیدروپونیک نمی‌شود، هیچ کشاورز هیدروپونیکی نمی‌تواند ادعا کند که محصولی ارگانیک تولید می‌کند. در واقع بغیر اینکه گیاهان در کشت هیدروپونیک به صورت طبیعی رشد نمی‌کنند، نگرانی اصلی این است که مواد مغذی و کودهایی که گیاهان در این روشِ کشت جذب می‌کنند می‌تواند از هر منبعی به دست‌ آمده باشد که معمولا هم این منابع شیمیایی می‌باشد.

 

جالب توجه است که، علی‌رغم تمام محدودیت‌ها محبوبیت کشاورزی ارگانیک همچنان در امارات روندی صعودی را طی می‌کند. در این کشور در حال حاضر ۹۴ مزرعه‌ی دارای مجوز ارگانیک وجود دارد که محصولات متنوعی تولید می‌کنند. با توجه به اینکه امارات در سال ۲۰۱۶ تنها ۳۲ مزرعه‌ی ارگانیک داشت در واقع ما شاهد رشد ۳ برابری این مزارع در طول کمتر از ۳ سال هستیم. شهر ابوظبی با ۳۱ مزرعه ارگانیک دارای جایگاه نخست کشت ارگانیک در امارات متحده‌ی عربی است و به دنبال آن دوبی با ۲۳ مزرعه و شارجه با ۱۱ مزرعه در جایگاه‌های بعدی قرار می‌گیرند. ارقام شگفت‌آوری از میوه‌ها و سبزیجات ارگانیک در این مزارع پرورش می‌یابند. از بادمجان و فلفل دلمه‌ای گرفته تا انواع خرما، انجیر و انگور.

مقاله اختصاصی گروه تدوین محتوای اگرونیک 
استفاده از این مطلب و انتشار آن، با ذکر نام اگرونیک  و درج لینک www.agronic.ir بلامانع می باشد.

منبع
gulfnews

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی