1397/7/5 1638

عید 'چیو فن' یا عید برداشت محصولات کشاورزی که با تعطیلات سه روزه همراه است یکی از قدیمی ترین سنت های کشور چین محسوب می شود و در میان چینی ها به ویژه کشاورزان از اهمیت خاصی برخوردار است.

عید چیوفن یادآور اهمیت کشاورزی در چین


از جمعیت حدود یک میلیارد و 350 میلیون نفری چین، 800 میلیون نفر آن کشاورز هستند این قشر بزرگ جامعه در مراحل تاریخی مختلف چین مانند انقلاب، سازندگی و اصلاحات، سهم مهمی ایفا کرده اند. دولت چین نیز در سال های گذشته با هدف توجه بیشتر به کشاورزان و قدردانی از کار و زحمات آنان، به مناسبت این عید سه روز تعطیلات رسمی در نظر گرفته است این کشور امسال برای اولین بار عید برداشت کشاورزان خود را به طور رسمی جشن می گیرد. تعطیلات سه روزه عید 'چیو فن' امسال به طور رسمی بین روزهای 22 تا 24 سپتامبر قرار گرفته است که درست یک هفته قبل از شروع تعطیلات هفت روزه طلایی اول اکتبر مصادف با روز ملی چین است.


جشنواره نیمه پاییزه چین که به مناسبت این عید برگزار می شود یکی از بهترین جشن ها در کشور چین به شمار می‌رود این فستیوال پر جنب‌وجوش در پانزدهمین روز از ماه هشتم تقویم قمری چینی برگزار می‌گردد در این روز مردم به زادگاه خود می‌روند و دور هم جمع می‌شوند. این جشن ریشه چند هزار ساله دارد که به تدریج و مرور زمان تکمیل شده است امپراتوران باستان، ماه پاییزی را پرستش و قربانی اهدا می کردند و بعد از آن، نجیب زاده‌ها و افراد مهم کشوری هم با گرامی داشت ماه کامل در نیمه پاییز، تفکرات و احساسات خود را بیان می‌کردند.


در جشن اواسط پاییز یا جشن مهرگان در سلسله جو، پرستش ماه مرسوم بود این مردم برای عبادت ماه زیر آن میزهای بزرگی قرار می‌دادند که با چراغ‌های فانوسی چیده شده بود که بر روی آن‌ها کیک ماه، هندوانه، سیب، خرمای سرخ، آلو، انگور و دیگر هدایای قربانی عرضه می‌شد. کیک‌های ماه و هندوانه پیش فرض این مراسم بود بعد از پرستش، کیک ماه بزرگ دایره‌ای، به تعداد اعضای خانواده تقسیم می‌شد در سلسله تانگ، توجه به ماه نکته اصلی مراسم نیمه پاییزی بود و مردم تاکید بیشتری به پرستش ماه داشتند جشن نیمه پاییزی در سلسله تانگ تبدیل به یک فستیوال دایمی گردید.


'چیو فن' دومین جشن مهم بعد از سال نو چینی به شمار می‌رود که در پانزدهمین روز از ماه هشتم تقویم قمری چینی که معمولا در ماه‌های سپتامبر و اکتبر است برگزار می‌گردد. کیک ماه (مون کیک و به زبان چینی یویه بینگ) بهترین غذای این جشن است گرامیداشت ماه کامل و خوردن کیک ماه از مراسم‎های این جشن است. جشن برداشت محصول با ریشه هایی در پرستش ماه است و قدمت این جشن به بیش از سه هزار سال پیش بازمی‌گردد. این فستیوال که نشانه آرامش و رفاه زندگی نیز هست به غیر از چین در برخی از دیگر کشورها و مناطق شرق اسیا از جمله مالزی، ویتنام، تایوان، هنگ کنگ و کشورهای همسایه و حتی کشورهای آمریکا، انگلیس، هند و ژاپن البته در تاریخ های دیگری برگزار می شود.


جشن پاییزه علاوه بر رقص های محلی، جنگ بالشتی، پخت کیک ماه و پوشیدن لباس های سنتی، محل یافتن زوج مناسب هم برای مجردها هست برای مثال در ویتنام مسابقه آوازخوانی برگزار می شود و زن و مرد باقیمانده با بیشترین امتیاز می توانند زوج مناسبی باشند. در واقع هدف از این جشن مرتبط ساختن انسان با طبیعت است و از سوی دیگر اینکه مردم بتوانند با آگاهی بیشتری از محصولات کشت و کار شده خود بهره گرفته و قدر این نعمت را بیشتر بدانند و برای برداشت بیشتر محصول همواره دعاگو باشند.

کلیدواژه:

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی