1396/12/27 1459

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات خاک و آب گفت: به دنبال این هستیم تا بتوانیم سهم کودهای عالی و کودهای زیستی در سبد کودهای مصرف کشاورزان را افزایش دهیم که این کار بسیار مهم و سختی است.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات خاک و آب:

به دنبال افزایش سهم کودهای آلی و زیستی در کشاورزی هستیم

برنامه «گفت و گوی علمی» رادیو گفت وگو با موضوع بررسی اثرات کودهای شیمیایی بر سلامت انسان و محیط زیست و با حضور دکتر سید محمود ثمر عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات خاک و آب روانه آنتن شد. سید محمود ثمر در آغاز با تصریح بر اینکه مصرف کود باید بر اساس آزمون خاک و گیاه باشد، گفت: آزمایش هایی که روی خاک و گیاه انجام می شود، راهنمای خوبی برای تشخیص میزان مصرف انواع کودها است. این راهنما باعث خواهد شد، رشد و تولید محصول در گیاه تقویت شود و البته در غذایی که تولید می شود و همچنین در محیط زیست نیز تاثیرات منفی نداشته باشد. وی افزود: امسال حدود ۱۹۰ میلیون تن عناصر غذایی در قالب کودهای شیمیایی مصرف شده است. برای اینکه جهانی بدون گرسنگی داشته باشیم، باید کشاورزی پربار و پایدار داشته باشیم تا ضمن تامین غذا، به محیط زیست نیز آسیبی نزند و چنین جهانی، بدون مصرف کودهای شیمیایی امکان پذیر نیست.

 

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات خاک و آب با تاکید بر اینکه در مصرف کودهای شیمیایی باید سلامت غذا و انسان را در نظر گرفت، اظهار کرد: خیلی از صاحب نظران معتقدند مهمترین چالش هزاره سوم، حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلودگی آن است و اگر کودهای شیمیایی نیز به درستی مورد استفاده قرار نگیرند، این پتانسیل را دارند که به محیط زیست آسیب بزنند و مواد غذایی که مصرف می شود از شاخص های لازم برخوردار نباشد. وی درباره ورود شرکت های دانش بنیان به تولید کودهای شیمیایی و استفاده از علم روز برای تهیه این نوع کودها گفت: این مسئله سالیان طولانی است که در دنیا مورد توجه قرار گرفته است و در ایران نیز چند سالی است که روی آن تمرکز شده است. همیشه به دنبال این هستیم کاستی هایی که در این زمینه وجود دارد، برطرف کنیم تا بتوانیم سهم کودهای آلی و کودهای زیستی در سبد کودهای مصرف کشاورزان را افزایش دهیم که این کار بسیار مهم و سختی است.

 

ثمر به مصرف کودهای زیستی اشاره کرد و افزود: کودها به سه دسته آلی، زیستی که از میکرو ارگانیزم ها تشکیل شده اند و کودهای شیمیایی تقسیم می شوند. در بعضی از کشت ها مانند باغ های میوه امکان استفاده از کودهای زیستی و آلی بیشتر فراهم است. در زراعت ها به دلیل تناژ بالا، استفاده از کودهای شیمیایی بیشتر از دیگر کودها است. به عنوان مثال نصف مصرف کودهای شیمیایی جهان برای سه محصول گندم، ذرت و برنج است. خاصیتی که این محصولات دارند، کود پذیری است یعنی وقتی کود شیمیایی به این محصولات داده می شود، خروجی بیشتری خواهند داشت اما باغ های میوه در صورتی که کود شیمیایی دریافت نکنند، کمتر دچار کاهش عملکرد می شوند.

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی