1396/10/30 5328

کرم ساقه‌خوار کلم یکی از آفات گیاهان خانواده‌ی چلیپائیان بالاخص کلم و تربچه می‌باشد. حشره کامل پروانه‌ای است به طول ۶-۹ میلیمتر و عرض آن با بالهای باز ۱۸ میلیمتر می‌باشد.

کرم ساقه خوار کلم


Hellula undalis Fabricius

Pyralidae, Lep.

Eng. Oriental cabbage web-worm

 

کرم ساقه‌خوار کلم یکی از آفات گیاهان خانواده‌ی چلیپائیان بالاخص کلم و تربچه می‌باشد. در فصل پاییز گاهی مشاهده می‌گردد که بوته‌های کوچک کلم در خزانه و یا در زمین اصلی پژمرده و خشک می‌شوند. اگر این قبیل بوته‌ها را مورد آزمایش و بررسی قرار دهیم در وسط ساقه کرمی مشاهده می‌گردد که در واقع لارو پروانه مذکور می‌باشد. حشره کامل پروانه‌ای است به طول ۶-۹ میلیمتر و عرض آن با بال‌های باز ۱۸ میلیمتر می‌باشد. رنگ بال‌های جلوئی قهوه‌ای متمایل به قرمز است و نوارهای موج‌دار و روشن و تیره‌ای روی آن قرار دارد. روی صفحه بال و در نزدیکی حاشیه‌ی جلویی یک لکه قهوه‌ای بیضی‌شکل وجود دارد. بال‌های عقبی قهوه‌ای روشن و حاشیه جلوئی به وسیله‌ی ریشک‌های کوتاهی تزئین یافته و حاشیه عقبی نیز ریشک‌های بلند‌تری دارد.

 

تخم حشره ساقه خوار سفید، پهن و قطر آن ۰.۳ میلیمتر است. لارو زردرنگ و دارای نوارهای قهوه‌ای در طول بدن می‌باشد. سر لارو قرمز متمایل به قهوه‌ای است و در حالت کامل ۱۵ میلیمتر طول دارد. شفیره در یک پیله ظریف و سستی که از رشته‌های ابریشمی درست شده دیده می‌شود و طول آن ۱۰ میلیمتر است. این حشره در کشورهای غربی آسیا،‌ کشورهای حوزه مدیترانه،‌ سودان، مالی، استرالیا و زلاند نو انتشار دارد و در ایران فرح‌بخش (۱۳۴۰) این آفت را از مبارکه و اسلام‌آباد اصفهان گزارش نموده است و احتمالا در بعضی از نواحی دیگر کشور نیز وجود دارد. لاروهای این پروانه مرکز ساقه گیاه را سوراخ نموده و در آنجا به تغذیه می‌پردازند و بدین جهت در خزانه باعث مرگ گیاهچه‌ها می‌گردند. اگر این کرم ساقه‌خوار به خردل و تربچه حمله کند لاروها تا نزدیکی  ریشه پیش می‌روند و کانالهایی نیز ایجاد می‌کنند که در داخل آنها فضولات حشره ریخته می‌شود و به‌این وسیله شرایط پوسیدگی و فساد ریشه نیز مخصوصا در خاک‌های مرطوب فراهم می‌گردد. فرحبخش میزان خسارت آفت کرم ساقه‌خوار کلم را در مناطق آلوده شدید ذکر نموده است.

 

 

پروانه ماده تخم‌های خود را در هنگام شب، بطور انفرادی و یا در دسته‌های کوچک در بین برگ‌های جوان گیاه قرار می‌دهد. تخم‌ها پس از ۳-۵ روز باز می‌شود و لاروهای جوان ساقه را سوراخ کرده و وارد آن می‌شوند و از بالا به پائین به تغذیه می‌پردازند. لاروها ظرف مدت ۲۰ – ۳۰ روز تکمیل می‌گردند. این دوره در اواخر پاییز ۵۰ روز طول می‌کشد. سپس لاروهای کامل راهروهای تغذیه‌ای خود را ترک نموده و وارد زمین شده و یا زیر بقایای گیاهی باقی می‌مانند و در آنجا تبدیل به شفیره می‌گردند. تبدیل لارو به شفیره در حشره ساقه‌خوار کلم، معمولا در داخل یک پیله ظریف ابریشمی صورت می‌گیرد. دوره شفیرگی ۵- ۷ روز و دوره قبل از تخم‌ریزی پروانه ۳- ۴ روز طول می‌کشد. به‌طور متوسط هر پروانه ماده ممکن است ۱۰۰ عدد تخم بگذارد. هر نسل آفت ۳۵- ۴۰ روز در تابستان و ۱۰ -۱۶ هفته در فصل سرما طول می‌کشد. تعداد نسل این آفت برحسب شرائط آب‌وهوایی منطقه متفاوت و ۴-۷ نسل در سال دارد.

 

 

در مورد مبارزه با کرم ساقه‌خوار کلم بایستی اقدامات پیشگیری به‌عمل آورد، زیرا اگر لارو وارد ساقه گردد دیگر سمپاشی نمی‌تواند موثر واقع شود. بدین جهت لازمست بوته‌های جوان کلم را در خزانه قبلا با حشره‌کش‌هایی که به صورت پودر هستند گردپاشی نمود تا لاروهای جوان پس از خروج از تخم مواجه با سم گردند.

مقاله اختصاصی گروه تدوین محتوای اگرونیک 
استفاده از این مطلب و انتشار آن، با ذکر نام اگرونیک  و درج لینک www.agronic.ir بلامانع می باشد.

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی