1396/4/7 5138

کاشت فضای سبز نامتناسب با شرایط اکولوژیک شهر تهران عاملی است تا گیاهان در فصل گرما دچار ریزش برگ شوند.

علت برگ‌ریزان زودهنگام درختان پایتخت


احمدرضا محرابیان، عضو هیات علمی و استاد دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با ایسنا:
امسال نیز مانند چند سال اخیر شاهد ریزش برگ درختان در فصل تابستان هستیم. درختان مانند گذشته سر سبزی و شادابی خود را در تهران در فصل تابستان حفظ نمی کنند و با ریزش برگ، فضایی پاییزگونه در شهر به وجود می آورند. یک استاد دانشگاه شهید بهشتی کاشت فضای سبز نامتناسب با شرایط اکولوژیک شهر تهران را عاملی می‌داند تا گیاهان در فصل گرما دچار ریزش برگ شوند.
 
احمدرضا محرابیان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهارکرد:‌ شهر تهران به علت گستردگی و طبقات ارتفاعی متنوع یک شهر چند اقلیمی است؛ به طوری‌که جنوب تهران متاثر از اقلیم نیمه گرمسیری خشک است و شمال آن اقلیم کوهستانی سرد و خشک دارد. در گذشته برای کشت گونه‌های گیاهی در تهران اصول اکولوژیک رعایت نشده است. تهران شهری است که چند اقلیم متنوع دارد ولی تقریبا در تمام مناطق شهر، الگوی کشت گیاهی یکسان است.
 
برخی از گونه‌های گیاهی مانند چنار که درحال حاضر دچار ریزش برگ شده‌اند با اقلیم گرمسیری و شرایط آلوده سازگاری ندارند همین عامل سبب می شود که در شرایط آب و هوایی گرم ،گونه‌ها برای سازگاری و بقای خود جهت کاهش تعرق دچار ریزش زودهنگام برگ شوند. این شرایط سبب ضعف فیزیولوژیک گیاه و آسیب‌پذیری آن در برابر تنش‌های محیطی می‌شود؛ به نحوی که پس از مدتی گیاه دیگر توان مقابله با این شرایط را ندارد و رو به خشکی می‌رود. این اتفاقی است که درمورد چنارهای تهران رخ داده است.
 
این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی افزود: ریزش زود هنگام برگ گیاه موجب می‌شود که نتواند اثرات مثبت خود در تعدیل محیط را داشته باشد. این شرایط سبب آلودگی هوا و افزایش دما می شود.
 
محرابیان در پایان با تاکید بر اینکه بهترین راهکار برای جلوگیری از ریزش زودهنگام برگ گیاهان این است که گونه‌های جدیدی را جایگزینی گیاهانی کنیم که با شرایط اقلیمی تهران سازگاری ندارند، گفت: آبیاری مناسب گیاهان نیز می‌تواند تا حدی جلوی ریزش زودهنگام برگ آن‌ها را بگیرد؛ البته حل ریشه‌ای چنین مسائلی مستلزم اتصال زنجیره تحقیقات دانشگاهی و فعالیت‌های اجرایی در زمینه فضای سبز است که این کار نیز نیازمند همکاری و تعامل چندین سازمان مختلف از جمله دانشگاه‌ها، سازمان پارک‌ها و فضای سبز، سازمان جنگل‌ها و مراتع و وزارت راه و شهرسازی است.
 
 
خبر مرتبط: خبرگزاری ایسنا/۲ تیر ۱۳۹۴
عنوان خبر: درمان زردی و رنگ پریدگی برگهای چنار توسط پژوهشگر شاهرودی

یک پژوهشگر شاهرودی از یافتن راهی برای جلوگیری از زرد شدن برگ درختان چنار و یا رنگ پریدگی برگهای آن خبر داد. مهندس حنیف رضا گلزار مجری این طرح در رونمایی از این طرح که با حضور شهردار و مدیران شهری شاهرود برگزار شد، اظهار کرد: براساس تحقیقات و پژوهش‌هایی که در داخل و خارج کشور انجام شده و با توجه به اطلاعاتی که از آب و خاک و اقلیم منطقه و ظاهر گیاه داریم توانستیم راهکاری را برای درمان خشکیدگی درختان چنار پیدا کنیم.
 
سال ۸۸ اولین بار این کار را با همکاری سازمان پارک ها و فضای سبز شهرستان شاهرود شروع و روی چندین نمونه امتحان کردیم ولی به نتیجه مطلوب و قابل قبولی نرسید اما در آخرین نمونه آزمایشگاهی خوشبختانه بعد از گذشت یک سال به نتیجه مطلوب رسیدیم. گلزار در مورد علت این عارضه گفت: زرد شدن برگ درختان یا رنگ پریدگی برگهای چنار ناشی از عارضه کلروز آهک است چرا که وجود آهک فراوان در خاک از جذب آهن جلوگیری می کند.
 
با بررسی لایه‌های خاک تا عمق دو متری مشاهده شد که هر چه از سطح خاک به طرف عمق پیش می رویم درصد بی کربنات سدیم یا همان آهک افزایش پیدا می‌کند که این مقدار در سطح خاک حدود ۳۲درصد و در عمق به ۴۲ درصد می رسید که رقم بسیار بالایی است.
 
وی با بیان اینکه حضور آهک عاملی است که در سیستم جذب آهن در گیاه اختلال ایجاد می‌کند، اضافه کرد: عامل دیگری که از جذب آهن جلوگیری می‌کند حضور یون بی کربنات و کربنات در آب آبیاری است که در نهایت همه این عوامل و از همه مهمتر تغییرات اقلیمی باعث ایجاد زوال یا رنگ پریدگی در درختان چنار می شود. تحقیقی که در این باره انجام شد نشان داد با این روش می توان نقش و تاثیر کربنات و بی کربنات را در خاک خنثی و با تحریک رشد ریشه گیاه قابلیت جذب آهن را در آن افزایش داد.

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی