1396/6/27 1989

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: خواسته نمایندگان کردستان در مجلس این است که این استان در بحث اراضی آبی به میانگین کشوری برسد و بعد از آن هر میزان آب که می‌خواهند به سایر استان‌ها انتقال پیدا کند.

مرادی تاکید کرد:

ضرورت استفاده از فناوری‌های نوین در بحث کشاورزی


علی‌محمد مرادی ظهر امروز در نشست نماینده قروه و دهگلان با مدیران استانی جهاد کشاورزی استان کردستان در سنندج، اظهار کرد: تا زمانی که وضعیت کشاورزی ما سنتی باشد تغییر و توسعه‌ای در این حوزه پیدا نخواهیم کرد. نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت استفاده از فناوری‌های نوین در بحث کشاورزی تاکید کرد و افزود: باید به فناوری روز (تراریخته) مجهز شویم. به گفته وی، ما در فناوری ژنتیک صفر هستیم این در حالی است که در زمینه انرژی هسته‌ای بسیار رشد پیدا کرده‌ایم و امروز باید در این حوزه بیشتر تلاش شود.
 
مرادی با بیان اینکه تا جایی که توانسته‌ام از ظرفیت‌های مختلف برای توسعه کشاورزی استفاده کرده‌ایم، اظهار کرد: امروز در بسیاری از کشورهای جهان به بحث آموزش و تولید نگاه ویژه دارند. نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تا زمانی که به معلم و کشاورزان در کشور ارزشی که باید گذاشته نشود قائل نباشیم نمی‌توانیم شاهد توسعه و رشد در دو بخش اصلی و مهم آموزش و تولید به عنوان زیرساخت‌های اصلی توسعه باشیم. وی مجوز دادن به چاه‌های غیر مجاز را به نوعی شمشیر به دست گرفتن علیه آب در کشور دانست و خاطرنشان کرد: در آذربایجان غربی به 60 هزار حلقه چاه بدون مجوز، مجوز داده شد که این واقعا ظلم است.
 
مرادی اضافه کرد: آذربایجان غربی از یک سو دریاچه را پر می کند و از سوی دیگر از طریق چاه‌های غیرمجاز آب‌ها را از بین می‌برند و به نظر من این دریاچه واقعا قابل احیا نیست. وی در ادامه خواستار رعایت اصل 44 توسط دولت شد و گفت: تا زمانی که دولت این اصل را اجرا نکند شاهد توسعه بخش کشاورزی نخواهیم بود. نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی خواستار تغییر مدیریت در حوزه کشاورزی در راستای تحقق اصل 44 شد و گفت: دولت باید در بحث عدم پرداخت بهای گندم خریداری شده باید جریمه دیرپرداخت به کشاورزان بدهد. وی اذعان داشت: ما در کردستان 20 سد داریم که صاحب اصلی آن نیستیم و سهم آبی که به کردستان داده شده واقعا غیرقابل قبول است.
 
مرادی در ادامه در بحث سد آزاد که وارد سد قوچم می‌شود، گفت: این مهم از محل اعتبارات سفر رهبری تامین اعتبار شده ولی متاسفانه با لابی‌گری‌هایی که برخی‌ها در این حوزه انجام دادند در حق استان ما ظلم شد. به گفته وی، وضعیت آب‌های ما در کردستان مبهم است و نبود فردی طی سال‌های گذشته برای دفاع از حق کردستان در کمیسیون کشاورزی موجب شده در این حوزه مورد ظلم قرار گیریم. نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رایزنی‌های لازم را برای پمپاژ 23 هزار مترمربع آب به سد سنگ سیاه انجام داده‌ایم، اذعان داشت: در حال حاضر 10 هزار مترمربع آب در پشت آن قرار دارد.
 
وی اظهار کرد: اکثر زمین‌های استان ما دیم است و تا زمانی که در بحث تبدیل اراضی کشاورزی به آبی تلاش نکنیم باید کشاورزی را تعطیل کنیم. مرادی با بیان اینکه کشاورزی استان در بحث اراضی آبی باید به میانگین کشوری برسد، گفت: خواسته ما این است که کردستان در بحث اراضی آبی به میانگین کشوری برسد و بعد از آن هر میزان آب که می‌خواهند به سایر استان‌ها انتقال پیدا کند. وی عدم کار در زمینه صادرات را از مشکلات جدی در حوزه کشاورزی نام برد و اظهار کرد: تعاونی‌های کشاورزی باید در این حوزه به صورت جدی ورود پیدا کند چرا که تولید بدون صادرات ارزشی ندارد و به نوعی هدر رفت سرمایه‌ها است.
 
مرادی با بیان اینکه تقویت شیلات از نیازهای اساسی در سطح استان است، اظهار داشت: در این راستا ظرفیت‌های خوبی به واسطه وجود سدها در کردستان وجود دارد که باید از این بستر به نحو احسن استفاده شود. وی تصریح کرد: جذب سرمایه‌گذار در کردستان به دلایل مختلف از جمله برخی نگاه‌های امنیتی که به استان ما وجود دارد نسبت نسبت به سایر استان‌ها سخت است و نیاز به کارهای تبلیغی اساسی به ویژه با بهره‌گیری از ظرفیت‌های رسانه داریم. به گزارش فارس؛ نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر در بحث تبلیغات برای معرفی استان کارهای خوبی انجام گرفته است، گفت: اما در این زمینه نیاز به اقدامات اساسی در استان داریم و باید ظرفیت‌های بالای کردستان را در حوزه‌های مختلف به مردم سایر نقاط کشور بشناسانیم.
منبع
خانه ملت

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی