صدور فله ای و بسته بندی نامناسب محموله های میوه و تره بار صادراتی ایران در سال های اخیر سبب از دست رفتن بخشی از بازارهای هدف و نیز جایگزین شدن کشورهای رقیب شده است. برای نمونه در بازار کشورهای همسایه بویژه افغانستان و عراق که عمده بازار صادراتی ایران را تشکیل می دهند، کشورهای بزرگ صادر کننده میوه و محصولات جالیزی از جمله ترکیه تلاش کرده اند تا با عرضه محصولات خود در بسته بندی های مناسب ضمن توسعه بازار محصولات خود، میزان ضایعات محموله های صادراتی را به حداقل برسانند.
نمونه اخیر این موضوع را می توان در بازار قطر دید که صادرکنندگان ترک با برخورداری از بسته بندی مناسب و بهره گیری از کامیون های یخچالی و شناورهای سردخانه دار، به سرعت بخش اعظم تقاضای بازار قطر را پوشش دادند. نخستین بخشنامه مربوط به شاخص های بسته بندی میوه و تره بار صادراتی اردیهشت 95 تهیه و ابلاغ شد اما این بخشنامه بار دیگر با اخذ نظر صادرکنندگان و دست اندرکاران صنعت کشاورزی به روزرسانی شد و اکنون سازمان توسعه تجارت ایران آن را برای اجرا به گمرک ابلاغ کرده است.
اجرای این بخشنامه از 15 آبان ماه برای صادرات انواع میوه و تره بار اعم از سیب درختی، انار، کیوی، لیمو شیرین، لیمو ترش، پرتقال، زردآلو، گیلاس، آلبالو، هلو، شلیل، آلو و سایر میوه های تازه هسته ای، گل کلم، کلم، کاهو سالادی، کاهو رسمی و کاهو چینی، سیب زمینی و پیاز، هندوانه، خربزه، انواع فلفل دلمه، خیار، کدو و بادمجان، گوجه فرنگی، کرفس و تره فرنگی، سیر، انگور، خرمالو، به و گلابی، فلفل ریز و بامیه، کلم بروکلی لازم است. الزام صادرکنندگان برای صدور محصولات باغی و کشاورزی در قالب بسته بندی های مناسب و استانداردهای جدید با هدف کاهش حجم ضایعات محموله های صادراتی در فرآیند عرضه و صیانت از جایگاه و برند محصولات ایرانی در بازارهای هدف انجام شده است.
به اعتقاد سازمان توسعه تجارت، در سال های اخیر به دلیل صدور فله ای و نبود بسته بندی مناسب صادرات میوه و تره بار کشور با افت میزان و کاهش قیمت مواجه شده است. در این بخشنامه که به تازگی برای اجرا به گمرکات سراسر کشور ابلاغ شده، برای هر یک از محصولات کشاورزی و باغی، حد استاندارد و نوع بسته بندی مشخص شده است به شکلی که وزن هر بسته نباید از حد معینی بیشتر شود.