1396/3/29 25989

از گیاه بگونیا معمولا در فضای سبز به عنوان گل یکساله و حساس به سرما استفاده می‎کنند

گیاه بگونیا عروس را بیشتر بشناسید


•    فارسی اصیل: ندارد
•    فارسی رایج: بگونیا عروس
•    نام انگلیسی: Wax Begonia
•    نام علمی: Begonia Semperflorens
•    از خانواده: Begoniacea
•    خاستگاه: این گل دورگه است.
 
در این مقاله یک نوع از انواع بگونیا را معرفی می‎کنیم که به بگونیا عروس یا بگونیا واکسی معروف است. علت نام‎گذاری بگونیا واکسی، برگ‎های ضخیم و براق این گیاه است و جزء آن دسته از گل‎های مقاوم محسوب می‎شود و کمتر کسی است که با آن دچار مشکل شود. این گیاه زیبا همچون گل بنفشه با توجه به نور و کودش در تمام فصل سال گل می‎دهد و با زیبایی خود برای بینندگان خود دلبری می‎کند.

از گیاه بگونیا معمولا در فضای سبز به عنوان گل یکساله و حساس به سرما استفاده می‎کنند. همچنین داخل گلدان‎های سطح شهر هم شاید دیده باشید! ولی استفاده‎ی عمده‎ی آن در آپارتمان‎ها است، به عنوان یک گل آپارتمانی مقاوم و گلدار هست. جالبه که بدانید برگ‎های این گل بسیار خوشمزه است.

نکته‎ی مهمی که باید بدانید این است که این گل در اصل هیبرید یا دورگ است. دو گونه Cucullata و schmidtiana  هستند که باهم تلاقی داده شده‎اند. البته گل زیبای بگونیا هلندی روی را هم از این گل و بگونیا غده‎ای بدست می‎آورند.
 
نیازها:
نور:
خوشا به حال گیاهان که عاشق نور هستند و دست منبسط نور روی شانه‎ی آنهاست…. دوستان این گل همانند بقیه گل‎های گلدار به نور زیادی نیاز دارد و جزء دسته گل‎های بی‎تفاوت به طول روز! بهترین جایی که می‎توان این گیاه را گذاشت در پاسیو پر نور، پشت پنجره جنوبی، راه پله پر نور و کلا هر جای نورانی در آپارتمان. اما فراموش نکنید که نور مصنوعی به درد این گل نمیخورد! اگه دیدید که گیاهتان گل نمیدهد، بدانید که که نورش کم است و حتما برای گلدهی نیاز به نور زیاد دارد. برای کاشت داخل باغچه هم باید در نقاط نورگیر کاشته شود.
 
آبیاری:
در طول سال آبیاری کنید.  حتما بین دو آبیاری خاک خشک باشد. نمی‎توان گفت هفته‎ای ۲ یا  ۳ بار، چون همه چیز بستگی به دمای اتاق دارد. هرچی هوا گرم تر باشد طبیعتا آب بیشتری نیاز دارد. حتما این نسبت را رعایت کنید وگرنه ‎هایش زرد می‎شود و اگر کمتر آب بدهید باز هم برگ‎ها زرد می‎شود. البته بدانید که زیادروی در آبیاری باعث ریزش برگ‎ها می‎شود.
 
دما:
این نکته را همیشه یادتان باشد که اختلاف دما بین شب و روز باعث گلدهی، رشد و قد کشیدن گلتان می‎شود. این یک نکته علمی است. پس جاییکه گل را قرار می‎دهید هوای آنجا پویا باشد و نزدیک بخاری نگذارید زیراکه گلتان رشد نمیکند چون دما ثابت است، البته از گرما می‎سوزد. هوای سرد رو هم نمی‎تواند تحمل کند، حداقل دمای راه پله برای این گیاه کافی خواهد بود. یعنی ۱۵ درجه کمترین مقدار دمایی است که تحمل می‎کند. پس سعی کنید بین شب و روز مقداری اختلاف باشه.
 
رطوبت:
بگونیاها کلا عاشق رطوبت هستند. باید حتما یه سینی پر از آب زیرشان بگذارید بعد پر کنید از سنگ‎ریزه یا پوکه، گلدونتان را بگذارید روی سنگ‎ها تا از زیر گلدون آب نکشد. اگر این گل را در پاسیو میگذارید، همان رطوبت آنجا برایش کافی است و باید کف زمین را هر از گاهی خیس کنید. سعی کنید اینطور گل‎ها را دسته جمعی با بقیه گل‎ها بگذارید تا همه با هم فضا را مرطوب کنند.
 
خاک:
کلا هر خاکی که بتواند آب را زود از خود رد کند. مانند ترکیب کوکوپیت و پیت ماس و پرلیت به نسبت برابر، باعث می‎شود خاک قوی شود، یا خاک کمپوست یا ترکیب خاک‎برگ و پیت ماس. به هر حال برای گلدهی خاک باید قوی باشد.
 
تغذیه:
به یاد داشته باشید برای گلدهی بگونیا عروس یا بنفشه و ارکیده حتما باید دو هفته یکبار کوددهی را انجام دهید. حتما توجه داشته باشید که اگه دیدید گل نمیدهد، نورش کم است یا کود نیاز دارد. با کود کریستالون صورتی هم می‎شود کوددهی کنید. همینطور می‎توانید روی خاک یک لایه ورمیکوپوست بریزید تا حسابی تقویت شود. فراموش نکنید که فقط یک لایه نازک! این گل علاقه‎ی زیادی به فسفر دارد پس میتوانید استخوان آبگوشت را خورد کنید و بریزید داخل خاک تا ببنید چه میزان در میزان گل‎دهی تاثیر دارد.
 
تعویض گلدان:
یکی از نکاتی که باعث می‎شود گلتان گل ندهد، تعویض گلدان بی موقع هست. گل‎های داخل گلدان دوست دارند ریشه بندازند و ریشه دور خودش بچرخد.هرچه ریشه بیشتر شود گل‎دهی هم بیشترمی‎شود و گل مقاوم‎ترو سالم‎تر می‎ماند. حالا هر وقت دیدید ریشه که از زیر گلدان زده بیرون بهترین زمان تعویض گلدان است.
 
تکثیر:
همانطور که گفته شد این گل‎ها اصلاح شده و نسل اول هم هستند پس بذرهایی که میدهند اصلا شبیه مادر پدر نیست. وکیفیت خوبی هم ندارند. ولی مثل بقیه بگونیاها و گل‎ها بلاخره راه‎هایی برای تکثیرش هست.در بهار شاخه‎هایی که گل ندارند به طول ۱۰ سانتی‎متر با دو گره و برگ به صورت اریب ببرید و داخل خاک بگذارید. در جای نیمه سایه و گرم بگذارید تا رشد کند.
 
هرس:
همیشه گل‎های خشک شده، برگ‎های زرد و مرده، شاخه‎های سیاه شده را از گیاه جدا کنید. در اینصورت گلتان سرحال و تهویه می‎شود و هم انرژی گیاه صرف گل‎دهی و زیبایی می‎شود.

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی