1399/6/4 1552

خرما مملوء از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی نظیر آهن، فیبر، کلسیم و منیزیم است که به علت داشتن پتاسیم برای تقویت سیستم عصبی بدن نیز بسیار مفید است

مشقت خرماپزان


این روزها همراه با برداشت خرما، اشتغال‌های فصلی نیز رونق خاصی پیدا کرده است، میوه‌ای که برخلاف مشقت‌هایش برای به ثمر رسیدن و برداشت آن، شاید منفعت زیادی را نصیب کشاورز نمی‌کند.

برداشت خرما در خراسان‌ جنوبی بیشتر به روش سنتی انجام می‌گیرد و به این صورت است که یک نفر که توانایی در بریدن خوشه‌های خرماها را دارد به بالای نخل می‌رود و حدودا شش نفر پایین نخل محصول خرماها را جمع آوری می‌کنند و از جدا کردن زائدهای خرما، خرما را داخل سبد قرار می‌دهند که موقع غروب آفتاب سبدها توسط کارگران که در کارگاه‌های خرید خرما مشغول هستند، جمع‌آوری می‌شوند.

به گزارش ایسنا، بنا به گفته کارشناسان، خرما مملوء از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی نظیر آهن، فیبر، کلسیم و منیزیم است که به علت داشتن پتاسیم برای تقویت سیستم عصبی بدن نیز بسیار مفید است و پزشکان بر این باور هستند که با خوردن خرما می‌توان از بروز سکته تا حدی جلوگیری و کلسترول خون را کاهش داد.

خرمایی که به این سختی در گرمایی که به خرماپزان معروف است برداشت می‌شود، شاید آن چنان بازدهی کافی به نسبت هزینه‌ها برای کشاورزان نداشته باشد.


لزوم برندسازی و برگزاری جشنواره‌های محلی
محسن پویان، مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پرورش خرما به هفت هزار سال قبل از میلاد برمی‌گردد. وی افزود: خرما انواعی از جمله مجول، بارهی، دایری، هالاوی،هایانی، میگراف، ریتیما دارد که هرکدام در ظاهر متفاوتی بوده و کاربرد گوناگونی دارند.

این پژوهشگر بیان کرد: کاهش کلسترول، درمان یبوست، جلوگیری از التهاب، رفع کم خونی و رفع اختلالات جنسی، از جمله اثرات مفید این میوه است. پویان با بیان اینکه این میوه حاوی فیبر و آهن بوده و برای حفظ سلامت قلب و جلوگیری از پوکی اسنتخوان مفید است، افزود: این میوه حاوی ویتامین K بوده و به انعقاد خون و سوخت و ساز بدن کمک می‌کند.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی ادامه داد: تنظیم فشار خون، درمان اسهال، کمک به حفظ سلامت مغز، جلوگیری از سرطان کومون، حفظ سلامت روده‌ها و افزایش انرژی بدن از جمله اثرات مفید خرماست.

پویان تصریح کرد: خرما حاوی ویتامین A بوده و برای جلوگیری از شب کوری، جلوگیری از مسمومیت، جلوگیری از هموروئید و کمک به سلامت پوست مفید است. وی با بیان اینکه خرما ضد پیری است و در جلوگیری از ریزش مو و در دوران بارداری مفید است، اظهار کرد: رفع اختلالات روده‌ای و کمک به رشد عضلات و کاهش چربی شکم، از دیگر اثرات مفید این میوه است.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: اجرای جشنواره‌های محلی برای معرفی محصول به خصوص در فصل برداشت، برندسازی و اجرای طرح‌های پژوهشی بر روی این میوه ارزشمند می‌تواند در راستای معرفی آن بسیار اثرگذار باشد.


طبس و نهبندان، رکورددار تولید خرما
غلامرضا قوسی، رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: حدود 1531 هکتار از باغات استان زیر کشت خرماست که از این سطح 1110 هکتار بارور است. وی افزود: بیشترین سطح زیرکاشت خرما در استان با 1213 هکتار به شهرستان طبس و سپس به شهرستان نهبندان با ۳۱۴ هکتار اختصاص دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود امسال بیش از 4725 تن خرما از نخلستان‌های استان برداشت شود، تصریح کرد: در حال حاضر ۹ واحد فرآوری و بسته‌بندی خرما در استان به صورت فصلی فعال هستند.

قوسی با بیان اینکه تعداد بهره برداران خرما در استان حدود 4600 نفر است، افزود: برداشت خرما در طبس از اواخر مرداد ماه آغاز و تا اواخر مهر ادامه دارد. وی یادآور شد: ظرفیت آن چنان بالا نیست که صادرات داشته باشیم و خرمای تولیدی در استان مصرف می‌شود.
منبع
ایسنا

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی