1396/2/12 1918

رییس دانشگاه فردوسی مشهد از برگزاری نخستین کارگاه آموزشی پژوهشی بین‌المللی "خشکسالی و کنترل بیابان‌زایی"از یکم الی سوم خرداد ماه جاری به میزبانی این دانشگاه خبر داد.

کارگاه بین‌المللی "خشکسالی و کنترل بیابان‌زایی" در مشهد


دکتر محمد کافی امروز 12 اردیبهشت ماه در نشست خبری با عنوان مدیریت خشکسالی و کنترل بیابان‌زایی که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد:  این کارگاه نخستین ورک شاپ بین‌المللی است که در شهر مشهد برگزار میشود و از  22 کشور عضو مرکز علم و فناوری جنبش عدم تعهد و 6 سخنرانان کلیدی که تجربه‌های موفق، دانش‌ علمی و تخصصی دارند، دعوت به عمل می‌آید. در این کارگاه قطعنامه‌ای صادر و در اسناد کشورهای جنبش عدم تعهد نهادینه می‌شود و داده‌ها و ارائه‌های علمی با مشارکت مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی فناوری مستند می‌گردد.
 
وی با بیان اینکه این کارگاه با مشارکت دانشگاه فردوسی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی، استانداری مرکز علمی- فناوری کشورهای عضو جنبش عدم تعهد برگزار خواهد شد، تصریح کرد: مرکز علمی- فناوری کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در سال 1989 تاسیس شد که دارای 120 عضو است. کشورهای جنبش عدم تعهد شامل کشورهای در حال توسعه می‌شوند ایران به عنوان فعال ترین کشور، ریاست این جنبش را بر عهده داشته و بر آن است مرکز علمی را مانند سازمان های بین المللی تاسیس کند. رییس دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص اعتبار بودجه کارگاه" مدیریت خشکسالی و بیابان زایی" یادآور شد: بخش اصلی هزینه‌های آن بر عهده مرکز علمی- فناوری کشورهای عضو جنبش عدم تعهد است و ما فقط هزینه‌های میزبانی مانند اسکان، تغذیه و .. را پرداخت می‌کنیم.
 
کافی عنوان کرد: ریشه بسیاری از معضلات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جوامع مخصوصا ایران، خشکی و بیابان‌زدایی است که شامل مقوله‌هایی از جمله تغییر اقلیم و افزایش گازهای گلخانه‌ای، میزان دمای کره زمین و الگوی بارندگی در مناطق خشک و نیمه خشک در تولیدات زراعی و ثروت ملی از جمله جنگل‌ها، مراتع و مزارع است که باید به طور گسترده به آن‌ها پرداخته شود. وی با اشار ه به اینکه یکی از معضلات بزرگی که با آن مواجه هستیم مسئله‌ی حاشیه‌نشینی است، ادامه داد:. به طور مثال روستاها به دلیل خشک شدن قنات‌ها و فروکش کردن سفره آب‌های زیرزمینی، طوفان‌ها و ریزگردها از سکنات خالی شدند و تولیداتشان به حداقل رسید؛ بنابراین روستانشینان به سوی شهرها روانه شدند و مشکلات حاشیه‌ نشینی به وجود آمد.
 
رییس دانشگاه فردوسی مشهد افزود: یکی از بحث‌های جدی سازمان آموزش و ترویج کشاورزی، تغییر اقلیم است که ما برآن هستیم سازمان مرکز تحقیقات، برنامه کلان را برنامه ریزی کند و حدود 10 تا 15 نفر از محققین مرکز خود را به کشورهای مختلف بدون هیچ هزینه‌ای اعزام کنیم. همچنین با توجه به مشکلات بیابان زایی  لازم است حداقل یک گفتمان در سطح نهادی، ملی و بین‌المللی ایجاد شود تا در صورت لزوم از تجربیات بومی آنان استفاده کنیم.
 
کافی در مورد تفاوت الگوی مدل صنعتی و کشاورزی، اظهار کرد: یکی از تفاوت‌های این دو الگو این است که ما الگوی مدل صنعتی را از سایر کشورهای می‌گیریم و در کارخانجات اجرا می‌کنیم اما در الگوی کشاورزی و منابع طبیعی مواردی از جمله آب و هوا، خاک و آفتاب موثر است. وی با اشاره به اینکه بهره‌وری آب در محصولات مختلفی از جمله زراعی و باغی تنظیم می‌شود، عنوان کرد: یکی از مهمترین  بهره‌برداری‌های محصولات استان خراسان رضوی زعفران است که طرح جامع زعفران در حال تبیین است که به صورت مشترک انجام می‌شود.
 
رییس دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه خشکی جز جدایی ناپذیر استان خراسان رضوی و مناطق  اطراف آن است، گفت: با وجود اینکه استان خراسان رضوی در مراکز  نیمه خشک و خشک واقع شده است اما میتوانیم زندگی خوبی را برای مردمان سرزمین خود فراهم کنیم؛ گیاهانی را با میزان بهینه آب پرورش دهیم و تلاش کنیم عرصه‌های طبیعی مانند مراتع، شن‌زارهای را تثبیت و از پیشروی آن‌ها جلوگیری کنیم و میزان خسارت را نیز کاهش دهیم.
 
کافی افزود: دانشگاه فردوسی مشهد، با قدمت 70 ساله در سند راهبردی اهداف بلندی را ترسیم کرده که یکی از اهداف آن بین المللی و جهانی شدن است. وی با تاکید بر اینکه در سال 2017  مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام دارای نقش مرجعیت علمی است، افزود: دانشگاه فردوسی مشهد و مرکز تحقیقات، آموزش و فناوری در زمینه‌ی مرجعیت علمی به خصوص کشاورزی می‌تواند تاثیر گذار باشد و نیاز است که فعالیت‌های بین‌المللی، فراسازمانی، فراشهری و فرااستانی در این شهر برگزار شود.
منبع
ایسنا

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی