1396/12/27 1038

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و معاون رئیس‌جمهور ضمن انتقاد شدید از سیاست‌های کشور در جهت دستیابی به خودکفایی در کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی گفت:‌ عده‌ای به دلایل سیاسی به فکر خودکفایی در بسیاری از محصولات هستند.

حمله کلانتری به سیاست خودکفایی

کلانتری افزود:‌ این اصل باید مشخص شود که آیا ما در کشور تابعی از استانداردهای بین‌المللی هستیم یا نه؟ طبق ضوابط بین‌المللی امکان استفاده از آب‌های تجدیدپذیر تا 40 درصد وجود دارد اما در حال حاضر در کشور ما 110 درصد آب‌های تجدیدپذیر استفاده می‌شود. دلیل این امر آن است که عده‌ای به دلایل سیاسی به فکر خودکفایی در بسیاری از محصولات هستند.وی ادامه داد: ما مجلسی داریم که معتقد است در 95 درصد محصولات باید به خودکفایی برسیم. واضح است که برای اجرای سیاست خودکفایی به آب نیاز داریم. 20سال پیش نسبت به استفاده بیش از حد از آب‌های تجدید پذیر اعلام خطر کردم. به همین علت دستور دادم کشت دوم را در استان فارس ممنوع کنند، اما متاسفانه این هشدارها مورد بی‌توجهی قرار گرفت و حتی کشت دوم و سوم نیز انجام شد.

 

«خودکفایی»، سیاستی تحمیل شده است

کلانتری با اشاره به این‌که از 88 میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر 97 میلیارد مترمکعب برداشت می‌شود، گفت: این روند کشور را به سمت نابودی سرزمین می‌برد، بنابراین سیاست خودکفایی سیاستی تحمیل شده به آب، خاک و کشاورزی این کشور است. امروز در شرایطی که 97 میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر یعنی 110 درصد آب مصرف می‌شود، برای اجرای برنامه ششم توسعه باید 35 میلیارد مترمکعب آب بیشتری داشته باشیم. به عبارت ساده‌تر به 132 میلیارد آب نیاز داریم تا بتوانیم برنامه ششم توسعه را اجرایی کنیم؛ میزان آبی که اساسا در کشور وجود ندارد.

 

رئیس سازمان محیط‌زیست با اشاره به این‌که آب‌های برداشت شده آب‌های فسیلی است، گفت: سیاست‌های کشور در حوزه خودکفایی غلط است و در راستای پایداری منابع کشور و محیط زیست نیست و واضح است که توان طبیعی کشور پاسخگوی خواسته‌ها و سیاست‌های اینچنینی نخواهد بود. متاسفانه سیاست‌های غلط چهار دهه گذشته مردم ایران را به جان هم می‌اندازد. در حال حاضر نیز شاهدیم که شرق و غرب اصفهان با هم اختلاف دارند و این دلخوری و اختلاف در بین مردم چهارمحال و بختیاری با مردم اصفهان و مردم تهران با مردم قم نیز وجود دارد.

منبع
ایرنا
کلیدواژه:
  1. سیاوش چهارشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ --- ۳:۰۱:۰۴

    سلام
    سالها قبل یک سخنرانی از امام پخش شد در خصوص خودکفایی در کشاورزی و یک نکته جالب اینکه امام فرمودند شاید همین آذربایجان یا خطه شمال برای تامین تمام نیاز کشاورزی ما کافی باشد. که اگر از نظر مساحت و حاصلخیزی خاک و نور و گرما این مناطق ایران را با نقاط مختلف دنیا مقایسه کنیم قطعا حقانیت فرمایش امام روشن می شود. اما بحث آقای کلانتری و امثال این آقا یک بحث کشاورزی و فنی و اقتصادی نیست این یک بحث اعتقادی است. تربیت شدگان دانشگاههای غربی عموما افرادی وابسته و خودباخته و شیفته ظواهر زیبای اروپا و آمریکا هستند. تازه اگر وابستگی آنها تنها یک وابستگی احساسی و روانی باشد وگرنه در صورتی که پای یک وابستگی سازمان یافته در میان باشد که دیگر جای هیچ بحث و صحبتی باقی نمی ماند و البته بنده وابستگی احساسی عاطفی روانی را بسیار خطرناک تر از وابستگی سازمان یافته می دانم. یک جاسوس دیر یا زود شناسایی می شود و قابلیت پیگرد قانونی دارد. اما با یک تحصیلکرده خود باخته نمی شود کاری کرد. علم دارد اما حس و غیرت نسبت به کشورش ندارد. همین بی غیرتی باعث می شود که از سرمایه علمی خود به صورت وارونه استفاده کند. از ایران فقط ریاست و پستش را بخواهد. بنابراین آقای کلانتری و هر فرد دیگری که صحبت از خودکفایی در بخش کشاورزی٬ مسکن٬ خودرو و صنایع نظامی نفت و گاز و....را مزخرف می دانند این افراد موضوع صحبتشان یک موضوع علمی و فنی نیست. این آقایان با گفتمان امام مشکل دارند. گفتمان امام بر خلاف خواسته غرب است. حالا هر جای دیگری هم که آقای کلانتری قرار بگیرد حرف او معلوم است. آقای کلانتری صحبت از خودکفایی را یک صحبت احساسی می داند که مربوط به شرایط احساسی اول انقلاب می باشد در جواب ایشان باید گفت شاید من و شما در آن شرایط دچار احساسات می شدیم ولی شخصیت با صلابتی مثل امام نه. وقتی در هواپیما از امام سوال شد در این لحضات چه حسی دارید؟ در جواب گفتند: هیچ حسی ندارم!

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی