1396/5/19 1736

مشاور معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی و قائم مقام مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری از اجرای طرح ساماندهی ابیاری تحت فشار در یک میلیون و 600 هزار هکتار از اراضی کشور خبر داد.

مشاور معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد

ساماندهی آبیاری تحت فشار در ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی

مسعود اعلایی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اجرای پروژههای بخش کشاورزی در راستای احیای دریاچه ارومیه به منظور کاهش مصرف آب و ارتقاء بهره وری و کارآرایی مصرف آب از سه سال پیش در استان های حوزه آبریز در یاچه ارومیه افزود: امسال اولین سال اجرای طرح سیستمهای نوین آبیاری تحت فشار در برنامه ششم توسعه در کشور با هدف گذاری حداقلی 250 هزارهکتار در سال انجام شده که با توجه به تقاضای محوری بودن پروژه ها و استقبال کشاورزان از اجزای طرح امکان افزایش سطح کار در این طرح وجود دارد. وی بااشاره به اینکه هزینه کرد برای اجرای یک میلیون و 600 هزار هکتار اراضی در  طرح آبیاری تحت فشار معین نشده است، تصریح کرد: نرم هزینه کرد در واحد سطح با توجه به تغییرات افزایش قیمت پیش بینی شده که با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه در متن موافقت نامه مبنای هزینه کرد و اعتبار لازم برای اجرای طرح امسال در نظر گرفته شود.
 
اعلایی با بیان اینکه پروژه های بهبود و بهره وری مصرف آب در استانهای آذربایجان غربی و شرقی و بخشی از کردستان برای ارتقاء راندمان آبیاری هدف‌گذاری شده است، افزود: به منظور کاهش مصرف آب در واحد سطح و افزایش کارایی مصرف آب پروژه های مذکور در حال اجراست. مشاور معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی و قائم مقام مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری با اشاره به لزوم تخصیص بموقع اعتبارات مصوب طرح های توسعه سیستم آبیاری نوین تحت فشار اظهار کرد: میزان اعتبارات در نظر گرفته برای اجرای طرح های مذکور کافی بوده که امید است با تخصیص به موقع اعتبارات درروند اجرای طرح ها پیش رفت.
 
وی با اشاره به اجرای طرح های تجمیعی دراراضی کشاورزی گفت: طی سالهای اخیر توجه ویژه به اجرای طرح های تجمیعی در اراضی خرده مالکی با توجه به کاهش امکان بهره وری و اقتصادی نبودن اجرای این طرح در اراضی با وسعت بالا در قالب نظام های بهره برداری از نظام آب و خاک از طریق آموزش و ترویج نظام مناسب بهره برداری در قالب تشکل های خرد ایجاد شده تا این طرح ها به شکل یکپارچه به تعداد بیشتری اجرایی شود. اعلایی ادامه داد: طرح های تجمیعی به غیر از حوزه آبریز دریاچه دراستان های قزوین، کرمانشاه ، خراسان شمالی و رضوی اجرا شده و در سطوح مختلف نتایج خوبی داشته است.
 
مشاور معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی و قائم مقام مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری با اشاره به اجرای موفق طرح های تجمیعی و آبیاری تحت فشارنوین در آذربایجان غربی افزود: طی دو سال گذشته این طرح ها در استان و به ویژه در شهرستانها تابعه حوزه آبریز دریاچه ارومیه با شناسایی چاه های مورد بهره برداری و فاقد پروانه خوبی اجرا شده که با مشارکت همه جانبه بهره برداران، تعادل بخشی در منطقه به لحاظ برداشت از آب های زیر زمینی صورت گرفته که امید است با تلاش مدیریت آب و خاک و جهاد کشاورزی استان در راستای توسعه طرح های تجمیعی گام های موثرتری برداشته شود.
منبع
ایسنا

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی