1396/3/28 1704

انوشفر: کشاورزی در ایران به عنوان یک فرزندخوانده شناخته می شود یعنی با وجود آنکه در سه بخش مهم کشور، جایگاه خاص خودش را دارد اما اصلا دیده نمی شود.

عضو سازمان امور اراضي:

کشاورزی در ایران به عنوان یک فرزندخوانده شناخته می شود!

برنامه "گفت و گوی اقتصادی" رادیو گفت و گو با موضوع کشاورزی؛ راه ساده اشتغال و با حضور سهیل انوشفر رئیس گروه برنامه ریزی بودجه و نظارت طرح های منابع طبیعی و آبخیزداری وزارت جهاد کشاورزی و دکتر رجب پناهی عضو سازمان امور اراضی و کارشناس مسائل توسعه به روی آنتن رفت. سهیل انوشفر در آغاز با اشاره به انتخاب شعار روز جهانی بیابان در هر سال، گفت: یکی از زیرمجموعه‌های برنامه عمران و توسعه سازمان ملل وظیفه مبارزه با بیابان‌زایی را بر عهده دارد که شعار امسال آنها "زمین ما، خانه ما و آینده ما" است.
 
وی با بیان اینکه این سازمان چند سالی است که روی موضوع زمین تمرکز کرده اند، اظهار داشت: این زمین که روی آن کار کشاورزی می شود، اگر دچار تخریب شود و تخریب سرزمینی رخ دهد، شاهد مهاجرت خواهیم بود.رئیس گروه برنامه ریزی بودجه و نظارت طرح های منابع طبیعی و آبخیزداری وزارت جهاد کشاورزی‌ درباره کشاورزی ایران بیان داشت: متاسفانه کشاورزی ایران هنوز صنعتی نیست؛ جهت گیری هایی که وزارت جهاد کشاورزی تعیین می کند، در این راستا است که کشاورزی ایران به کشاوزی صنعتی نزدیک شود.
 
وی درباره کشاورزی صنعتی و مزیت های آن عنوان داشت: معنی نزدیک شدن به کشاورزی صنعتی افزایش بهره وری آب، استفاده از روش های بازچرخوانی آب و از همه مهمتر کشت در شرایط کنترل شده است. به واسطه شرایط اقلیمی که بعد از تغییر اقلیم در کشور ایجاد شده است، به نظر می رسد کشت در فضای باز با مخاطرات بسیاری همراه است که شاهد مثال آن پرتقال های مازندران در زمستان سال گذشته هستند که دچار یخ زدگی شدند.
 
دکتر رجب پناهی با اشاره به عدم حرکت ایران به سمت کشاورزی صنعتی، اظهار داشت: این مسئله دلایل مختلفی دارد که یکی از علت ها، این است که کشاورزی در ایران به عنوان یک فرزندخوانده شناخته می‌شود یعنی با وجود آنکه در سه بخش مهم کشور، جایگاه خاص خودش را دارد اما اصلا دیده نمی شود. این کارشناس مسائل توسعه درباره سهم کشاورزی از صادرات، ابراز داشت: در بهترین حالت، نهایتا ده درصد از سهم صادرات به کشاورزی اختصاص داده شده است.
 
عضو سازمان امور اراضی با بیان اینکه تولید محصولات کشاورزی برای کشاورزان مقرون به صرفه نیست، عنوان داشت: کشاورزان عموماً جزو اقشار آسیب پذیر جامعه هستند و این موضوع فقط به دلیل صنعتی نشدن کشاورزی نیست. بحث اصلی این است که در دولت ها حمایت خوبی از بخش کشاورزی صورت نگرفته است.
 
وی با ذکر مثالی ادامه داد: سال گذشته که پرتقال کشاورزان مازندرانی سرمازده شدند؛ ایشان دچار ضرر هنگفتی شدند و هنوز هم خسارت کشاورزها پرداخت نشده است. وقتی فعالیت های بخش کشاورزی را با یک صنعت دیگر مانند صنعت ساختمان مقایسه کنید، متوجه می شوید، برای کشاورز، کشاورزی صرف نمی کند. قابل ذکر است، برنامه "گفت و گوی اقتصادی" از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۴:۳۰ از شبکه رادیویی گفت و گو پخش می شود و علاقه مندان می توانند برای دریافت فایل صوتی این برنامه به سایت رادیو گفت و گو مراجعه کنند.

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی