1396/3/5 2831

معاون تحقیقات وزیر جهاد کشاورزی: با افزایش اعتبارات کشاورزی، مزارع کشور تا پنج سال آینده هوشمند می شود.

معاون تحقیقات وزیر جهاد کشاورزی خبر داد:

هوشمند سازی مزارع کشور تا ۵ سال آینده

معاون تحقیقات وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۱۰۰ درصد بودجه تملک دارایی این وزارتخانه تخصیص یافته است، گفت: با این افزایش اعتبارات مزارع کشور تا پنج سال آینده هوشمند می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، اسکندر زند بعدازظهر چهارشنبه در جمع مروجان و کشاورزان شاهرودی به میزبانی مرکز آموزش تحقیقات کشاورزی استان سمنان در شاهرود ضمن بیان اینکه سامانه اثر سنجی در سازمان تحقیقات کشاورزی به‌زودی راه‌اندازی خواهد شد تا تاثیر اعداد و ارقام بر محصولات بیشتر هویدا شود، ابراز داشت: افزایش اثربخشی در تحقیقات، تولید و نظارت و ارزشیابی مزارع کشور به‌زودی به صورت الکترونیک پایش می شود و رویکرد سازمان به این سو خواهد بود  که با  سرمایه‌گذاری در نظارت، ناظر بدون اینکه در زمین حضور داشته باشد به صورت غیر مستقیم پایش را انجام می‌دهد.
 
وی افزود: رویکرد سازمان به‌سوی چابک سازی و هوشمند کردن سیستم های کشاورزی است لذا در شرایطی که کشور در تحریم‌های سنگین قرار داشت با سامان‌دهی ۹۰۰آزمایشگاه توانستیم به این سو حرکت کنیم که طی پنج سال آینده عملکردها و خروجی‌ها بر روی سامانه درج شود که تا الان حدود ۴۰درصد پیشرفت در این زمینه حاصل شد.
 
استقرار ۱۰هزار مروج پهنه در سطح کشور
رئیس سازمان تحقیقات کشاورزی کشور بابیان اینکه سال گذشته کل بودجه تملک سازمان و موسسه و ترویج ۳۰میلیارد تومان بود، ابراز داشت: این رقم در سال گذشته به سه برابر افزایش و ۱۰۰درصد تخصیص پیدا کرد که توانستیم از محل آن نوسازی را به صورت نسبی انجام دهیم که بیش از ۱۸۰ادوات کشاورزی و تراکتور را توزیع و شبکه آب‌رسانی به صورت مفصل به‌روز شد.
 
زند در ادامه تصریح کرد: در سنوات اخیر ۱۰هزار مروج پهنه در کشور مستقر و شبکه دانش و اطلاعات محققان و شبکه گسترده‌ای را ایجاد کردیم که بر مبنای آن آموزش دانش آموزان متوسطه، دانشجویان علمی کاربردی، بهره‌برداران و کارمندان در دستور کار قرار گرفت که باید گفت این حجم عظیم نیرو ۳۰درصد در انجام تحقیق و بقیه صرف حوزه‌های دیگر می شوند.
 
وی افزود: یکی دیگر از اقدامات سازمان تحقیقات کشاورزی کشور مدیریت ذخائر است که حجم عظیمی از آن‌ها در ایران وجود دارد و سایر کشورها به دنبال بهره‌برداری از آن هستند که در حال حاضر حدود ۱۳۰هزار نمونه زنده و  ذخیره۴.۴میلیون نمونه غیر زنده را در زمینه زراعت، آب، شیلات، میکرو ارگانیک، واکسن را در این سازمان مدیریت می‌کنیم.
 
نظارت بر بذر گواهی شده ۷۰درصد رشد داشت
معاون تحقیقات وزیر کشاورزی بابیان اینکه مقرر شد طی دو سال برنامه‌های آموزش، ترویج و تحقیقات به نتیجه برسد، ابراز داشت: در مرکز تحقیقات کشاورزی سالیانه ۵۰دستاورد جدید و ۵۰یافته تجاری‌سازی می‌شود و دو هزار و ۱۰۰هیِئت علمی در کشور وجود دارد و برنامه های سازمان بر تولید محصولات فناورانه سم و بذر است  که حدود شش هزار و ۵۰۰تن هسته اولیه بذر و ۶۵ نوع واکسن، فراوری بیوتکنولوژی به همراه نقشه‌های کشاورزی تولید شد.
 
زند در ادامه تصریح کرد: نظارت بر اصلاح بذرهای گواهی‌شده نسبت به سال ۹۲ به میزان ۷۰درصد افزایش پیدا کردو هسته اولیه بذر نیز رشد  ۳۰درصدی را نشان می دهد، سالانه ۲۰میلیون نهال و هفت هزار و ۱۰۰برند کود آزمایش می‌شود که از این میزان یک سوم رد شد که اگر این مقدار در دست مردم قرار می‌گرفت می‌توانست فاجعه ایجاد کند و همچنین نظارت بر سم، ذخائر دریایی، چغندر و گندم نیز انجام می‌شود.
 
وی با بیان اینکه سازمان تحقیقات با نگاه اقتصادی در تلاش است تا به درآمدزایی دست پیدا کند، گفت:  طرح مطالعاتی زمانی نوشته می‌شود ۱۰۰تا ۲۰۰میلیون هزینه دارد که معتقدیم باید تمامی عرصه‌ها درآمدزا و اقتصادی باشد نیروی‌ها باید فعال و پویا و کارآمد باشد که باید این بعد تقویت شود.
 
ردیف ۶۰میلیاردی برای بازنشستگان منظور شد
رئیس سازمان تحقیقات کشاورزی کشور بابیان اینکه افزایش انگیزه پرسنل از جمله مهم ترین برنامه‌های شاخص در سازمان است، ابراز داشت:  برای اعضای هیئت علمی اجرای آیین‌نامه را در پیش گرفتیم چراکه نسبت به دانشگاه‌ها عقب بودیم و این امر در چندین مرحله انجام شد به نحوی که افزایش رشد حقوق کارکنان دولت در این چهار سال برای کارمندان ۴۶درصد و در سازمان تحقیقات ۱۰۷درصد بود که بین ۶۰۰تا یک‌میلیون ۶۰۰اضافه شد  اگرچه بار سنگینی را به همراه داشت اما توانست با ایجاد انگیزه کارآمدی را در بین افراد افزایش دهد.
 
زند با بیان اینکه تقاضاهای بسیاری وجود دارد که افراد به سازمان وارد شوند و حدود یک هزار و  ۷۰۰الی ۸۰۰نفر مجوز نیرو در سال های قبل انجام شد، تصریح کرد: از ۸۹ مطالبات بازنشستگان ردیف نداست  که توانستیم با اخذ۱۱۰میلیارد تومان پول برای بازنشستگان حقوق آن‌ها را به‌روز کنیم.
 
وی با بیان اینکه با ردیف ۶۰میلیاردی برای بازنشتگان دیگر برای فردی که بازنشسته می‌شود دغدغه‌ای نداریم، گفت: نظام ارزشیابی نیز برای اعضای غیر هیئت علمی آماده کردیم و همچنین افرادی که خانواده معلول دارند یا حقوق زیر دو میلیون دریافت می‌کنند را با مساعدت در بیمه تکمیلی به آن‌ها کمک می‌کنیم که امیدواریم با قدرتمند شدن مجموعه‌ها بتوانیم گام های ارزشمندی را برداریم.
 
مراکز رشد توسعه یابد
معاون تحقیقات وزیر جهاد کشاورزی همچنین ابراز داشت: با هیئت امنایی شدن سازمان ۶۰درصد هزینه‌ها توسط دولت و ۴۰درصد با درآمدها گردانده می‌شود که باید به درآمدزایی فکر کنیم و بر طبق همین روال هم حرکت کنیم، هر چه از هزینه‌های اضافی کم کنیم، می‌توانیم بیشتر به مجموعه‌ها بها دهیم.
 
زند با بیان اینکه باید ارتباط دانشگاهی و بین‌المللی قوی‌تری برقرار شود،  تصریح کرد:  برای محققان غیر هیئت علمی هم آیین‌نامه‌ای تنظیم کردیم که آن‌ها نیز از مزایای سایر کارکنان بهره‌مند و فرصت مطالعاتی در بهترین دانشگاه‌ها گنجانده شود و از امسال نیز برای پروژه‌ها قرارداد ویژه بسته خواهد شد بر این مبنا که هر فردی برای پروژه‌ها خاص نیاز به کمک داشته باشد مشکل مالی را برطرف می‌کنیم.
 
وی ضمن بیان اینکه با ایجاد مرکز رشد رقابت ایجاد می شود و این امر بالندگی را به دنبال خواهد داشت، افزود: معاونان مراکز تحقیقاتی باید یافته‌ها را منتقل کنند چراکه بر این باوریم، از همه ظرفیت‌ها باید استفاده شود بخش خصوصی به صورت جدی وارد شود که باید گفت در  برون‌سپاری دستاوردها در یک موسسه پنبه امسال نیم میلیارد رویالیتی‌ دریافت می‌کند که در موسسه اصلاح بذر امیدواریم تا پنج میلیارد رویالیتی نیز به دست آورد و باید گفت دانش فنی زیاد داریم که اگر بخش خصوصی وارد شود شاهد رشد و پیشرفت خواهیم بود.

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی