1401/12/2 606

از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۵۸ هکتار از اراضی زراعی و باغی استان به سامانه نوین آبیاری مجهز شده است و در تلاشیم تا تمامی اراضی کشاورزی این استان مجهز به این سامانه شوند.

اراضی کشاورزی قزوین مجهز به سامانه نوین آبیاری می‌شود


مدیر آب‌وخاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۵۸ هکتار از اراضی زراعی و باغی استان به سامانه نوین آبیاری مجهز شده است و در تلاشیم تا تمامی اراضی کشاورزی این استان مجهز به این سامانه شوند.

نصرت اله نیکو اظهار کرد: در راستای هدف کاهش مصرف آب و رعایت الگوی مصرف، تجهیز اراضی کشاورزی قزوین به سامانه آبیاری نوین، یکی از اولویت‌های جهاد کشاورزی است.

وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۵۸ هکتار از اراضی زراعی و باغی استان به سامانه نوین آبیاری مجهز شده است که اجرای آن در قالب ۳۴ طرح بوده است.

این مسئول بیان کرد ۳۱۸۵ هکتار از دیگر اراضی کشاورزی این استان برای تجهیز به سامانه نوین هوشمند در دست اجرا قرارگرفته که میانگین پیشرفت فیزیکی آن‌ها بیش از ۵۵ درصد است.

وی ادامه داد: جهاد کشاورزی قزوین متعهد است، تا پایان سال جاری ۲۰۰۰ هکتار دیگر از اراضی کشاورزی را به سامانه آبیاری نوین، مجهز کند.

کشت بیش از ۸۰ درصد مزارع سبزی و صیفی استان قزوین به روش نشایی

حسن جلیلوند، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی قزوین اظهار کرد: بیش از ۸۰ درصد مزارع سبزی و صیفی استان قزوین به روش نشایی کشت می‌شود.

وی بابیان اینکه، کشت نشایی علاوه بر مصرف بهینه آب کشاورزی به کاهش هزینه تولید کمک می‌کند، افزود: ۱۰ هزار هکتار از مزارع این استان سالانه به زیر کشت سبزی و صیفی می‌رود و بیش از ۹۰ درصد این سطح به روش نوار تیپ (قطره‌ای) آبیاری می‌شوند.

جلیلوند در تشریح کشت محصولات سبزی و صیفی این استان در بهار آینده، عنوان کرد: ۶۰۰۰ هکتار گوجه‌فرنگی، ۱۵۰۰ هکتار خربزه، ۹۰۰ هکتار هندوانه، ۳۵۰ هکتار سیب‌زمینی، ۲۰۰ هکتار پیاز و ۶۰۰ هکتار سایر محصولات سبزی، صیفی و جالیزی در برنامه الگوی کشت استان قرار دارد.

وی ادامه داد: هم‌اکنون کشاورزان استان قزوین در حال تدارک بذر استاندارد و تحویل آن به گلخانه‌های تولید نشاء محصولات سبزی و صیفی هستند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین خاطرنشان کرد: این استان ازلحاظ تولید محصولات عمده سبزی و صیفی مانند گوجه‌فرنگی جز ۱۰ استان برتر کشور است و در سال گذشته بیش از ۵۴۰ هزار تن محصولات سبزی و صیفی از مزارع استان قزوین برداشت‌شده است.

بهره‌برداران استان قزوین محصولات باغی و جالیزی خود را در سامانه سماک ثبت کنند

یوسف درخشان، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: تولیدکنندگان محصولات باغی و جالیزی (مزرعه و گلخانه‌ای) استان نسبت به ثبت محصولات خود برای اخذ شناسه تولید محصول (QR code) در سامانه سماک اقدام کنند.

بنابر اعلام روابط عمومی جهاد کشاورزی قزوین، وی افزود: سامانه سماک برای هفت محصول باغی و پنج محصول زراعی کشور امکان صدور شناسه محصول سالم را مهیا کرده است.

این مسئول عنوان کرد: تمامی تولیدکنندگان محصولات انگور و پسته در سطح استان برای عرضه محصول خود در بازارهای داخلی و خارجی تا ۱۵ اسفندماه سال جاری فرصت دارند؛ تا در سامانه سماک برای تولید محصول سالم و اخذ شناسه (QR Code) اقدام کنند و در صورت عدم اخذ گواهی سلامت و بدون شناسه تولید از صادرات محصول در سال ۱۴۰۲ جلوگیری خواهد شد.

وی اضافه کرد: برای محصولات زراعی گوجه‌فرنگی، خیار، فلفل دلمه‌ای، بادمجان و کرفس که در فضای باز و گلخانه‌ای تولید می‌شوند نیز تنها زمانی کد شناسه برای محصول صادر خواهد شد که حداقل ۲ ماه از تاریخ ثبت‌نام در سامانه و عقد قرارداد با کارشناس مسئول فنی گذشته باشد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی قزوین، بابیان اینکه هر روز شرایط و استانداردهای صادرات و واردات محصولات کشاورزی توسط کشورهای دنیا سختگیرانه‌تر می‌شود، عنوان کرد: برای حفظ بازارهای فروش، درآمد و تولید پایدار، رویکرد همه کشاورزان باید تولید محصولات سالم باشد.

درخشان در پایان گفت: تمامی متقاضیان جهت دریافت اطلاعات بیشتر و نحوه ثبت‌نام می‌توانند به مدیریت حفظ نباتات در سازمان و مدیریت شهرستان‌ها مراجعه کنند.
منبع
ایسنا

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی