1398/10/26 1948

بازار اقتصادی کمپوست در حال بهبود است و متقاضیان کمپوست در سطح کشور در حال افزایش هستند.

در بازدید از سایت کمپوست نیشکر امیرکبیر عنوان شد؛

ظرفیت تولید سالانه ۸۰ هزار تن کمپوست از پسماند نیشکر


رئیس اداره آب، خاک و تحقیقات کاربردی شرکت کشت و صنعت نیشکر امیرکبیر با اشاره به مزایای تولید کمپوست، گفت: به تدریج بازار اقتصادی کمپوست در حال بهبود است و متقاضیان کمپوست در سطح کشور در حال افزایش هستند.

حسین حاجی‌شرفی در حاشیه بازدید از سایت تولید کمپوست از بقایای نیشکر شرکت کشت و صنعت امیرکبیر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ظرفیت تولید کمپوست این سایت سالانه ۸۰ هزار تن است و این سایت بزرگترین سایت تولید کمپوست در سطح خاورمیانه است. از سال ۹۵ کار تولید کمپوست آغاز شده و دانش تولید آن را بر اساس آزمایشات و تجربیات حاصل‌شده به دست آوردیم.

حاجی‌شرفی با بیان اینکه کمپوست تولیدشده استاندارد لازم را دارد، تصریح کرد: سازمان استاندارد ایران، دو نوع استاندارد دارد. یکی از استانداردها در خصوص پسماندهای غذایی است و دومین نوع استاندارد مربوط به پسماندهای خشک‌ است که باگاس از این نوع پسماندها است و ما استاندارد این ماده را کسب کرده‌ایم. وی عنوان کرد: در طول چهار سال فعالیت در زمینه تولید کمپوست، ۱۸۵ هزار تن کمپوست تولید شده است که حدود ۱۴۵ هزار تن آن در شرکت‌های کشت و صنعت نیشکر مصرف شده است. مقداری از کمپوست‌های تولید شده نیز به شهرداری و شرکت نفت به فروش رسیده است.

حاجی‌شرفی با اشاره به مشکلات موجود در زمینه حمل کمپوست، خاطرنشان کرد: روند تولید کمپوست چهار تا پنج ماه طول می‌کشد و یکی از بزرگترین مشکلات در خوزستان به ویژه در جنوب خوزستان، بحث فقر خاک از نظر مواد آلی است. علاوه بر قیمت تمام‌شده تولید کمپوست، هزینه جابه‌جایی و حمل آن نیز بسیار زیاد است و اگر مشکل بالا بودن هزینه حمل و نقل آن حل شود، می‌توانیم کمپوست تولیدی را به سایر نقاط کشور ارسال کنیم.

رئیس اداره آب، خاک تحقیقات کاربردی شرکت کشت و صنعت نیشکر امیرکبیر ادامه داد: در کشورهای اروپایی ماده آلی خاک سه تا چهار درصد است اما میزان ماده آلی خاک در شمال خوزستان، حدود یک درصد و در جنوب استان تقریبا صفر است. شرط اول بقایای کشاورزی ماده آلی خاک است و اگر خاک از نظر مواد آلی فقیر باشد، در تولید دچار نوسان و مشکل می‌شویم.

به گزارش ایسنا، وی افزود: اگر مواد آلی خاک افزایش یابد، نوسانات اقلیمی قابل کنترل هستند. اگر میزان این مواد به یک درصد برسد، پایه‌ای برای کشاورزی پایدار خواهیم داشت و مصرف آب و کودها کمتر می‌شود و زمانی که ماده آلی خاک افزایش یابد، بانک بیولوژیکی خاک فعال می‌شود. حاجی‌شرفی با بیان اینکه شالوده و اساس تولید کشاورزی، ماده آلی خاک است، گفت: اگر ماده آلی خاک افزایش یابد، قطعا نیاز به استفاده کود شیمیایی و سموم کاهش می‌یابد. هر هزینه‌ای که در خاک انجام می‌شود، سرمایه‌گذاری است و موجب ثبات تولید کشاورزی می‌شود.

رئیس اداره آب، خاک تحقیقات کاربردی شرکت کشت و صنعت نیشکر امیرکبیر با بیان اینکه به تدریج بازار اقتصادی کمپوست در حال بهبود است و متقاضیان کمپوست در سطح کشور در حال افزایش هستند، با اشاره به موارد مصرفی کمپوست، عنوان کرد: کمپوست تولیدشده در این سایت در فضای سبز، شرکت‌های کشت و صنعت نیشکر و برخی شرکت‌های مستقر در خوزستان مورد استفاده قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: سالانه ۳۳ درصد محصول ما در کشت و صنعت‌های نیشکر، باگاس و تفاله نیشکر است، یعنی سالانه ۳۰۰ هزار تن باگاس تولید می‌شود. همچنین ما پسماند دیگری به نام گِل در شرکت کشت و صنعت، داریم که در مجموع از ترکیب باگاس نیشکر، گِل و فاضلاب تصفیه‌شده کشت و صنعت، کمپوست را تولید می‌کنیم؛ این سه ماده قبلا پسماند بودند و آلودگی زیست محیطی ایجاد می‌کردند. حاجی‌شرفی بیان کرد: اکنون در این سایت سالانه ۵۰ هزار تن باگاس مصرف می‌شود و مابقی باگاس تولیدشده برای کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و یا در سایت باگاس ذخیره‌سازی می‌شود.

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی