1396/1/15 2305

ایجاد گلخانه‌ها برای تولید محصولات کشاورزی به علت امکان کنترل عوامل تأثیرگذار محیطی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی با توسعه کشت گلخانه‌ای

امروزه ایجاد گلخانه‌ها برای تولید محصولات کشاورزی به علت امکان کنترل عوامل تأثیرگذار محیطی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شده و کشت گلخانه‌ای به عنوان یک روش متفاوت با بازده بالا در سال‌های اخیر رو به گسترش بوده است. به گزارش ایسنا، این توسعه به نحوی پیش رفته که برخی کارشناسان با توجه به تأثیر شرایط اقلیمی و با توجه به خیل عظیم نیروی کار دانش‌آموخته، رویکرد تولید محصولات گلخانه‌ای را یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر در بخش کشاورزی می‌دانند.
 
کشت گلخانه‌ای علاوه بر فراهم ساختن زمینه اشتغال، میزان و تنوع تولید محصولات را افزایش داده و با توجه به مشکل کمبود آب راهکار مناسبی را پیش‌روی کشاورزان قرار می‌دهد اما تحقق این امر مستلزم توجه هر چه بیشتر و اهمیت به ضرورت کشت گلخانه‌ای است. شهرک گلخانه‌ای شهرستان اسدآباد به مساحت ١٣٠ هزار و ٢٣٣ مترمتربع دارای ٣٠ واحد است که در حال حاضر ١۶ واحد در فاز اول به مساحت ۶٩ هزار و ۴۵٨ مترمربع فعال بوده و ١۴واحد این شهرک گلخانه‌ای نیز به مساحت ۶٠ هزار و ٧۵۵ مترمربع در فاز دوم آماده واگذاری است.
 
فرماندار شهرستان اسدآباد در گفت‌وگو با ایسنا، یکی از طرح‌های موثر در جهت افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی، تنظیم ورود محصول در همه مقاطع سال به بازار و افزایش ارزش‌افزوده محصولات را ترویج کشت گلخانه‌ای عنوان کرد و گفت: شهرستان اسدآباد در راستای ترویج کشت‌های گلخانه‌ای اقدامات خوبی انجام داده است.
 
حسین افشاری با اشاره به فعال بودن کلیه فاز اول شهرک گلخانه‌ای شهرستان اسدآباد اظهار کرد: فاز دوم این شهرک نیز شامل ١۴ واحد آماده واگذاری به متقاضیان است. وی با بیان اینکه در زمینه توسعه بخش کشاورزی به ویژه توسعه گلخانه‌ها در واگذاری فاز دوم شهرک  اولویت با فارغ‌التحصیلان بومی شهرستان است، افزود: در صورتی‌که متقاضی بومی فارغ‌التحصیل بخش کشاورزی در شهرستان وجود نداشته باشد، به جهت اهمیت تأمین امنیت غذایی مردم، ظرفیت باقیمانده شهرک را نمی‌توانیم خالی بگذاریم و در همین راستا از متقاضیان هم‌استانی که تمایل به سرمایه‌گذاری نسبت به احداث گلخانه دارند، دعوت به عمل می‌آید.
 
افشاری با اشاره به اینکه به جهت سرمایه‌گذاری در شهرستان و ایجاد اشتغال از همه به ویژه هموطنان خارج از کشور نیز تقاضا داریم در اسدآباد حضور به هم رسانند، ادامه داد: گازرسانی به شهرک یکی از اقداماتی بوده که در سال گذشته انجام و موجب رضایت مالکین واحدها شده است.
وی مشکل راه دسترسی در شهرک گلخانه‌ای را یکی از مشکلات این شهرک عنوان کرد و یادآور شد: در سال‌جاری اعتباری برای زیرسازی راه دسترسی شهرک درنظرگرفته خواهد شد.
 
افشاری در ادامه با بیان اینکه بازار فروش از دیگر مشکلات تولیدکنندگان شهرک گلخانه‌ای است، تصریح کرد: هماهنگی لازم برای ساماندهی وضعیت بازار به مرور زمان در این راستا انجام گرفته تا اولویت اصلی با تولیدکنندگان داخل استان باشد و مشابه محصولات از سایر استان‌ها واردمیدان میوه‌وتره بار استان نشود.
 
وی با بیان اینکه اولویت اول در واگذاری فاز دوم شهرک با فارغ‌التحصیلان کشاورزی بومی شهرستان است، تصریح کرد: نه تنها در بخش کشاورزی و صنایع مرتبط حتی در به‌کارگیری نیروهای موقت از سوی پیمانکاران و سایر بخش‌های خدماتی تأکید شده تا زمانی‌که نیروی اسدآبادی واجد شرایط وجود دارد از نیروی سایر شهرها استفاده نشود.
 
مدیر جهادکشاورزی شهرستان اسدآباد هم با بیان اینکه در حال حاضر ١۶ واحد گلخانه‌ای در فاز اول در شهرک گلخانه‌ای فعال است، اظهار کرد: غالبا این تعداد واحد محصول خیار تولید می‌کنند و روزانه 4 تا 5 هزار کیلوگرم خیار تولیدی این شهرک به بازار فروش شهرستان و میادین میوه‌وتره بار استان عرضه می‌شود.
 
سقراط بیرنگ با اشاره به اینکه در کشت‌های قبل محصول گوجه‌فرنگی در شهرک تولید می‌شده و امسال همه واحدها خیار تولید کرده‌اند، افزود: در برنامه آینده بحث تنوع کشت در راستای تولیدات گلخانه‌ای را مدنظر داشته و به بیشتر واحدها توصیه شده تنوع کشت‌هایی چون توت‌فرنگی، بادمجان، گوجه‌فرنگی و ...  را نیز درنظر داشته باشد.
 
وی با اشاره به مصرف بهینه آب در کشت‌های گلخانه‌ای گفت: مصرف آب برای تولید یک کیلوگرم خیار در فضای باز 677 لیتر و این میزان در فضای گلخانه‌ای 45 لیتر است که در این راستا 10 تا 15 برابر مصرف آب کاهش می‌یابد. بیرنگ در ادامه با بیان اینکه کشت‌های گلخانه‌ای در تنظیم بازار نیز از نقش موثری برخوردار بوده و قیمت‌ها براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی خواهیم کرد تا در راستای توسعه محصولات گلخانه‌ای طوری وارد شوند که علاوه بر تنوع کشت، بحث تاریخ و زمان کشت را نیز درنظر بگیرند که محصولی به صورت منحصربفرد در یک زمان خاص به طور کلی وارد بازار نشود.
 
وی در زمینه جذب فارغ‌التحصیلان کشاورزی بومی شهرستان در شهرک گلخانه‌ای تصریح کرد: در زمان احداث شهرک گلخانه‌ای اسدآباد این شهرک با هدف اولویت جذب فارغ‌التحصیلان کشاورزی شهرستان در راستای تولید بهتر راه‌اندازی شد. وی اظهار کرد: در این برنامه قرار بود در زمینه مدیریت واحدها افراد بومی شهرستان جذب شود و با توجه به تحصیلات و تخصصی که دارند، در راستای تولید اقدام کنند.
 
بیرنگ تصریح کرد: در آن زمان تعداد فارغ‌التحصیلان کشاورزی متقاضی شهرستان چندان نبوده که واحدهای شهرک گلخانه‌ای را جذب کنند بنابراین از متقاضیان استان همدان، فارغ‌التحصیلان کشاورزی استان و شهرستان‌ها در راستای جذب واحدهای گلخانه‌ای شهرک در فاز اول اقدام شد.
 
مدیر جهادکشاورزی شهرستان اسدآباد از آماده واگذاری فاز دوم شهرک گلخانه‌ای این شهرستان خبر داد و خاطرنشان کرد: مقدمات اولیه واگذاری این تعداد واحد از شهرک گلخانه‌ای انجام گرفته و در حال واگذاری است. بیرنگ افزود: در همین راستا تعدادی از متقاضیان به شهرک معرفی شده‌اند که ٩ نفر از این متقاضیان بومی و فارغ‌التحصیل کشاورزی شهرستان هستند.
 
وی یادآور شد: در صورتی‌که برای ۵ واحد باقیمانده فاز دوم شهرک، متقاضی بومی با توجه به اولویت‌ها وجودنداشته باشد، به علت اهمیت جذب سرمایه‌گذار از اولویت فارغ‌التحصیلان بومی شهرستان به بحث فارغ‌التحصیلان غیرکشاورزی و غیربومی وارد خواهیم شد و واحدهای شهرک را خالی نخواهیم گذاشت. وی با اشاره به وجود ١٠ واحد تولیدی گلخانه‌ای به صورت خصوصی در این شهرستان بیان کرد: کلیه این واحدهای گلخانه‌ای خصوصی صنعتی در مجموع به مساحت ٣۵ هزار و ٢٢٠ مترمربع مانند واحدهای شهرک گلخانه‌ای دارای مجوز هستند.
 
مدیر جهادکشاورزی شهرستان اسدآباد در ادامه اظهار کرد: ٩ شرکت خدمات مشاوره‌ای و ۵ شرکت تعاونی تولید کشاورزی به صورت خصوصی با جهادکشاورزی شهرستان همکاری دارند که فارغ‌التحصیل کشاورزی هستند و هیچ‌گونه محدودیتی برای جذب و عضویت این واحدهای گلخانه‌ای فاز دوم شهرک توسط این افراد نداریم.
 
وی عنوان کرد: سعی بر آن داریم کلیه واحدها و مالکین فاز اول را طی برنامه‌ای فراخوانی کرده و در راستای تنوع کشت و موضوعات مالکیت واحدهای گلخانه‌ها در جلسه‌ای برنامه‌هایی را برای آنان عنوان کنیم. بیرنگ ادامه داد: سالانه باید ١٢ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان در راستای بهینه‌سازی آب به کشت گلخانه‌ای به ویژه در محصولات صیفی و سبزیجات تبدیل شده و کشت‌های اراضی باز محدود می‌شود.
 
وی افزود: به همین منظور از علاقمندان و فارغ‌التحصیلان کشاورزی بومی شهرستان و کسانی‌که تمایل به سرمایه‌گذاری در بحث احداث گلخانه دارند با توجه به امکاناتی که در سال‌جاری در پرداخت تسهیلات با سود مناسب و دوره استراحت و دوره بازپرداخت درنظرگرفته شده از این فرصت استفاده کرده و در راستای ایجاد واحدهای گلخانه‌ای استقبال داشته باشند.
 
مدیر جهادکشاورزی شهرستان اسدآباد تأکید کرد: لازم است در این راستا افراد متقاضی اهلیت لازم را نسبت به بحث گلخانه و کشت گلخانه‌ای و مدیریت واحدهای گلخانه‌ای داشته باشند.
 
به گزارش ایسنا؛ در پایان اینکه کشت‌های گلخانه‌ای علاوه بر رونق و تنوع بخشیدن به محصولات کشاورزی و افزایش سهم این بخش در صادرات محصولات غیرنفتی و استفاده بهینه از آب از ایجاد اشتغال در بین جوانان یک منطقه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که لازم است با برنامه و تسهیلات لازم جوانان دانش‌آموخته شهرستان را نسبت به جذب این امر ترغیب و تشویق کرده و از توانمندی جوانان بومی منطقه به نحواحسن استفاده شود.
کلیدواژه:

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی