1395/12/23 1466

اقتصادی کردن روستاها یکی از مهم‌ترین وظایف حوزه مدیران ترویج کشاورزی است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان:

اقتصادی کردن روستاها مهم‌ترین وظیفه مدیران ترویج کشاورزی است

رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان اقتصادی کردن روستاها را یکی از مهم‌ترین وظایف حوزه مدیران ترویج کشاورزی برشمرد و گفت: در استان گیلان این ظرفیت وجود دارد که روستاها را نه صرفاً به معنای کشاورزی بلکه به معنای خدماتی احیا کنیم. به گزارش ایسنا، «کیوان محمدی» در دومین همایش روسای مراکز جهاد کشاورزی گیلان که در سالن اجتماعات مدیریت شعب بانک کشاورزی گیلان در رشت برگزار شد، بر همراهی و هماهنگی با سرعت تغییرات در بخش‌های مختلف علمی و توسعه در جهان تأکید کرد و گفت: اگر ما خود را هماهنگ با سرعت تغییرات نکنیم عقب خواهیم ماند.
 
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گیلان به اقتدار و جایگاه ایران در پیشرفت و توسعه در بعد تاریخی اشاره کرد و یادآور شد: در زمان قاجار ناپلئون با ارسال نامه‌ای به فتحعلی شاه از وی به‌عنوان امپراتور آسیا یاد می‌کند. این نشان‌دهنده آن است که جایگاه ایران در آن زمان جایگاه معمولی نبوده و قدرت جهانی تلقی می‌شده در حالی که چنین نبود.
 
وی با بیان این‌که اگر در آن زمان مفهوم انقلاب صنعتی برای پادشاهان درک می‌شد بسیاری از اتفافات پس از آن رخ نمی‌داد، افزود: در آن زمان ایران برتر از کشور ژاپن بود. هم‌زمان با نهضت میجی در ژاپن شخصیت بزرگی مثل امیبرکبیر که متوجه تغییرات زمان خود بود را داشتیم. انقلاب میجی نتیجه داد اما امیرکبیر به دست خود ایرانی‌ها به کشته شد و کسی عکس‌العملی نشان نداد.
 
این مقام مسئول اضافه کرد: اکنون هم دنیا توقف نکرده که ما به آن برسیم بلکه با شتاب بسیاری پیش می‌رود. امروز اگر امیرکبیرهای زمان خود را نشناسیم و تحولات در جهان را به‌درستی تشخیص ندهیم همانطور که از ژاپن و بعدها از کره جنوبی عقب ماندیم ممکن است از کشورهایی مانند افغانستان هم عقب بمانیم، از این‌رو برای این‌که این اتفاق نیافتد به انسجام و همدلی بیش از پیش و فهم درست از جهان نیاز داریم.
 
محمدی خطاب به مروجان کشاورزی با بیان این‌که شما گروهی هستید که با قدیمی‌ترین نحله‌های شغلی ارتباط دارید از اهمیت کشاورزی از گذشته تاکنون سخن گفت و خاطرنشان کرد: جهانی که امروز در آن زندگی می‌کنیم جهان ارتباطات است. این موج با انقلاب کشاورزی آغاز شد. با این‌که انقلاب‌های بعدی رخ داد، اما بشر هیچ‌گاه از کشاورزی مستغنی نشد، چون تأمین غذا یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی ماست.
 
رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان تصریح کرد: در انقلاب صنعتی هم با وجود این‌که روستاها دچار تغییر ساختار شدند، اما کشاورزی از بین نرفت و از حالت دستی تبدیل به صنعتی شد. امروز هم در عصر ارتباطات ممکن است ساختار کشاورزی تغییر کرده باشد اما کشاورزی از بین نخواهد رفت و این بستگی مستقیم به همت شما یاران جهاد کشاورزی دارد.
 
وی از سه شاخص انقلاب کشاورزی در جامعه سخن گفت و ادامه داد: در بخش‌هایی هنوز زندگی عصر هجری و به شکل ابتدایی است. در بخش‌هایی هم شکل صنعتی همراه با حاشیه‌نشینی وجود دارد و  بخش‌هایی هم هست که شباهت‌های بسیاری به نقاط مدرن جهان دارد، از این‌رو در این نظام آشفته تکنولوژی، نقش شما بسیار مهم است.
 
محمدی با تأکید بر داشتن محیطی مناسب برای انجام امور مختلف اداری و اجرایی، گفت: معتقدم محیط روی انسان تأثیر می‌گذارد. تهیه ابزارها و امکانات لازم در بخش‌های مختلف از جمله دفاتر در روستاها ضروری است. در مکان‌های دور افتاده باید به کارکنان به نحوی که شایسته است رسیدگی شود. اگر تاکنون موفق نبودیم به نحوه عدم برآورد درست مربوط می‌شود.
 
رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان در خصوص توزیع اعتبارات از سوی سازمان برنامه و بودجه هم تصریح کرد: باید امکانات در اختیار باشد تا نسبت به توزیع آن اقدام کنیم، چون به‌عنوان سازمان برنامه و بودجه نمی‌توانیم هیچ بودجه‌ای را در اختیار خود نگه داریم. اگر امکاناتی تهیه نمی‌شود صرفاً به کم‌کاری مدیران مربوط نیست بلکه مربوط به سیاست‌هایی است که در برخی امور به‌درستی تببین نشده تا بتوان حداکثر امکانات در اختیار شما قرار گیرد.
 
وی به اهتمام و تلاش جدی دولت تدبیر و امید برای حل امور از جمله کشاورزی با راهکارهای مناسب از جمله جذب سرمایه‌گذار اشاره و اظهار کرد: در اینجا تدبیر به معنای چاره‌اندیشی مربوط به سرمایه‌گذاری در سه نوع داخلی، دولتی و خارجی آن است. سرمایه‌گذار به سادگی پول خود را صرف نمی‌کند مگر این‌که محیطی را فراهم آوریم که سرمایه‌گذار احساس امنیت کند. منطقه‌ای که ما در آن قرار داریم منطقه بسیار امنی است. حال باید تدبیری کنیم که ایرانی‌های خارج از کشور و خارجی را مجاب به سرمایه‌گذاری کنیم. در واقع باید سرمایه‌گذاری شود تا چرخ اقتصاد بچرخد.
 
محمدی با تأکید بر برنامه‌ریزی در همه امور اضافه کرد: در دوره‌ای بدون داشتن برنامه لازم، حدود 800 میلیون دلار توزیع شد. کشوری مثل کره جنوبی یا آرژانتین شاید به اندازه ما برای توسعه خرج نکرده باشد اما به‌علت داشتن برنامه مناسب موفق‌تر بوده‌اند، از این‌رو از سازمان‌ها و دستگاه‌ها تقاضا داریم برای انجام امور و به نتیجه رسیدن آن نقشه راه و برنامه داشته باشند.
 
وی با اشاره انجام رسالت برنامه‌ریزی این سازمان، یادآور شد: در برش استانی برنامه ششم توسعه ما این کار را در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی آن هم نه صرفاً توسط سازمان بلکه با بهره‌مندی از نظرات و مشورت‌های 350 نفر از کارشناسان و صاحب‌نظران و دانشگاهیان استان انجام دادیم.
 
رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان با بیان این‌که یکی از خواسته‌ها از بخش کشاورزی پر کردن سبد اشتغال است، ادامه داد: این امر با روند تاریخی ما انطباق ندارد. استانی که در آن زندگی می‌کنیم در دوره‌ای حدود 60 درصد مردم کشاورز بودند. این رقم به مرور رو به کاهش گذاشت و امروز به کمتر از 28 درصد رسیده است. هرچقدر عنصر توسعه یافتگی را در کشور تزریق نماییم میزان اشتغال خود به خود کاهش می‌یاید. بنابراین می‌توانیم از کشاورزی انتظار افزایش تولید داشته باشیم اما افزایش اشتغال غیر ممکن است.
 
وی با انتقاد از این‌که متأسفانه در روند سازمانی هم تکنولوژی افزایش و هم دولت گسترش یافته، گفت: در کشوری مانند اسپانیا کل مجموعه کشاورزی دولتی با حدود 1500 نفر اداره می‌شود اما در کشور ما این‌گونه نیست. تنها در استان ما بالای 1800 نفر در بخش کشاورزی حضور دارند.
 
محمدی اقتصادی کردن روستاها را یکی از مهم‌ترین وظایف حوزه مدیران ترویج کشاورزی برشمرد و ادامه داد: باید روستاها منطبق بر دنیایی باشند که در آن زندگی می‌کنیم. در استان گیلان این ظرفیت و زمینه وجود دارد که روستاها را نه صرفاً به معنای کشاورزی بلکه به معنای خدماتی احیا کنیم.
 
این مقام مسئول بر اهمیت آموزش تأکید کرد و یادآور شد: دنیای امروز دنیای آموزش مداوم است. هر لحظه مواردی جدیدی عرضه می‌شود. اگر آموزش دایمی نبینیم هم از لحاظ فردی و هم اجتماعی عقب خواهیم بود است، از این‌رو این یکی از مهم‌ترین کارهای ترویج بحث آموزش است.
کلیدواژه:

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های اگرونیک

دانشگاه تهران در جمع ۳ مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم حوزه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده

تاکنون بیش از ۴۵۰ گلخانه و باغ استان یزد شناسنامه‌دار شده‌اند

پیش‌بینی ۷‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور

کسب درآمد با رام کردن تمشک‌های وحشی در گلستان

آموزش، زیربنای استفاده کشاورزان از سیستم‌های آبیاری نوین

برداشت برنج از ۵۵ درصد اراضی شالیکاری گیلان

آموزش و ترویج مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی

کاهش اثرات تنش آبی در محصولات کشاورزی

خسارت ۲۵ درصدی علف‌های هرز به محصولات کشاورزی

پاییز امسال ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم می‌رود

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

۴۰۲ هکتار گلرنگ در لرستان کشت شده است

امسال بیش از ۷۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت می‌شود

دانه‌های روغنی کاملینا از کشاورزان خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مازاد تولید شالیکاران گلستانی خریداری می‌شود

تامین آب ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی از طریق سدهای خراسان شمالی

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهان خودداری کنند

تعجیل در برداشت برنج ممنوع

آسیای میانه و روسیه خریدار محصولات گلخانه‌ای هرمزگان

بررسی مستندی درباره فروچاله‌ها

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

شناسایی ۴۷٠ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

در پی ساماندهی فارغ‌التحصیلان جویای کارِ کشاورزی هستیم

پیش‎‌بینی برداشت ۵۰ هزار تن هلو از باغات چهارمحال و بختیاری

«کشاورزی حفاظتی » بهترین راه برای صرفه جویی آب و انرژی

اگرونیک در شبکه های اجتماعی